3 is the magic number

3 is the magic number

“Hebben jullie genoeg man voor woensdag?” vraagt Hennie maandag. Ik zie zes man op de lijst staan en antwoord ‘ja’. Hij hoeft niet te komen. René krijgt ook vrij en ik ga de strijd aan met Simon, Allard en JJ. Helaas belt Allard op woensdagavond om 18:15u dat hij al drie dagen ziek is en niet kan komen. Dat is een dik uur voor de race. Ik kan niemand meer regelen.

Het is jammer dat hij dit doet. Van mij mag je het team 1x laten zitten, de tweede keer vlieg je er uit. En natuurlijk kunnen er allerlei belangrijke dingen zijn. Het is algauw belangrijker dan zeilen en ik begrijp ook dat ziek zijn een goede reden is. Maar als je maandag al ziek bent had je iets eerder kunnen reageren dan 50 minuten voor het vijf minuten signaal.

dit zijn acht winnaars

‘We moeten de tering naar de nering zetten’, zou Mark Rutte zeggen. En dat doen we. We varen met drie man. Simon staat op het voordek en JJ in de pit. En met deze twee toppers durf ik de strijd wel aan. Windfinder heeft het over vlagen van 30 knopen. Maar eenmaal buiten vallen de vlagen mee. Ze komen niet over de 20 knopen. We maken onze oefenslagen maar waar blijft de concurrentie? Uiteindelijk zijn er acht boten op het water. En laten we eerlijk zijn: dit zijn acht winnaars. Of beter gezegd, de thuisblijvers zijn de verliezers. Want zij missen een prachtige zeilavond: Mooie wind, nog 21 graden en geen wier.

Team Fram geeft geen cadeautjes

We starten matig, net achter de kopgroep. De enige deelnemende J/80 is weg voordat we het doorhebben en ligt al gauw een rak voor. Bij de eerste ton zijn we de buitenste boot. Ik vaar nóg verder naar buiten om vervolgens strak de boei te kunnen ronden. Het lukt. We zetten de spi en het log loopt omhoog. De vlagen van 20 knopen maken het spectaculair. We hebben vrije wind en dat wil de Spoom die onder ons ligt ook. Een loefduel is geboren. Maar we verdedigen hard en na een paar pogingen van Buurman, Buurman en Buurvrouw wordt het duidelijk dat Team Fram geen cadeautjes geeft. Het is nog geen Sinterklaas.

We liggen bij de tweede ton derde achter de Brizo en Jaws. Vanaf hier begint het echt up-down werk. Kruisen naar de D-boei en spinnakeren naar de B-boei. Het is pittig met z’n drieën. En we hebben alledrie het gevoel dat we de taak van die vierde man erbij hebben, maar dat kan natuurlijk niet. Dat we onderbemand zijn valt niet op, maar wordt wel duidelijk bij het tweede spinnakerrak. We droppen de spinnaker iets te laat waardoor we een gat van één scheepslengte bij de benedenboei laten vallen. Gelukkig zit er niemand achter ons en blijft het onbestraft, maar goed, we hebben wel nu zomaar 9 meter verloren.

De rest van de race gaat super. De sfeer is goed en we werken hard. We doen er alles aan om de Brizo in te halen, maar dat lukt niet. ‘We pakken ze wel op handicap’ zeg ik. Het laatste spinnaker rak zetten we nog een keer vol de aanval in en kruisen we downwind af. De wind is inmiddels afgenomen naar 9 knopen. Vlak voor de ton gijpen we nog terug, rol ik de genua uit, droppen we de spi en ronden we de boei. Fuck yeah! Veel handling met maar drie man en het gaat goed. Props voor de crew!

We gaan als derde over de streep. In het clubhuis bereken ik de uitslag. We varen onder SW en dat was meteen aanleiding voor een paar boten om zonder spinnaker te varen, want dat scheelt toch 2,5%. *zucht*

Maar we hebben gewoon onze rating goed gevaren en worden derde achter de Spoom. En wederom gaat een J/80 er met de prijzen vandoor. De Hennie Hoenselaar Cup a.k.a. Sjees Cup heet komend jaar de Jaws Cup. Gefeliciteerd mannen. Wat nu extra leuk is, is dat er geen ruimte meer is voor een plaatje van de prijswinnaar. Dit betekent dat er een tweede sokkel onder de bestaande sokkel moet. Hopelijk wordt de HH Cup net zo’n gedrocht als de America’s Cup. Zou leuk zijn!

Als ik naar huis ga bedenk ik dat mijn voetbalclub ook een kampioensstrijd had. Ook zij hebben het aardig gedaan. 3-0 speelde Ajax tegen AEK Athene. Zie je wel, three is the magic number.

 

Crew: Simon, JJ en Floris

Baan: 11 zuidwest kort

Wind: Zuidwest 10-20 knopen afnemend naar 9-11 knopen.

Finish: 3e
Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *