Almere Regatta 2017

Almere Regatta 2017

De Almere Regatta stond al lange tijd op de agenda. Maar door het uitblijven van ORC 4 inschrijvingen, twijfelen wij ook. Maar als wij ons niet inschrijven, dan zijn we net zo twijfelachtig bezig als de rest. Lange tijd ziet het ernaar uit dat de Zahir (Pion) onze enige tegenstander is. Maar enkele dagen voor de start mengt Scheurijzer (J/24) zich in de strijd. And three is a party!

Scheurijzer kennen wij nog van de Pampus Regatta. Die was daar al niet te houden. En van onze vrienden op de Bulletproof hoorden we dat ze ook al tijdens de Y-Toren niet te kloppen waren. Maar wie weet konden wij ze het nog lastig maken. De Zahir kennen we weer van de Gooimeer Cup. Daar hebben we weleens van ze gewonnen. Het belooft een spannende strijd te worden.

We hebben een goede crew met op het voordek Jan-Jaap, aan de lieren Hennie en aan het grootzeil Kasper. Yours truly stuurt weer. We varen zowel zaterdag als zondag met dezelfde bemanning en dat stemt mij blij. Een verandering in crew heeft altijd (even) zijn weerslag op hoe het reilt en zeilt aan boord.

Omdat Kasper en ik niet bij de barbecue en het feest kunnen zijn, besluiten we beide dagen vanuit Naarden te vertrekken. Dat betekent wel een half uur extra varen. Als het dan ook nog een uur varen is naar het startgebied heb ik er een klein beetje spijt van. Maar goed, de verbrande diesel scheelt weer in gewicht. Bovendien kan ik niet wachten om weer eens echte up-down banen te varen met een goede wedstrijdleiding. Maar nog meer sta ik te popelen om onze nieuwe laminaatgenua van Hagoort Sails te testen in combinatie met onze nieuwe S-Cup schoten van de Lijnenspecialist.

De schoten geven geen krimp

Als we onze eerste oefenslagen maken voor de start worden we allemaal blij van deze combinatie. De schoten geven geen krimp, of liever gezegd ‘geen rek’ en de nieuwe genua staat aan de wind als een plank. Alsof ze voor elkaar gemaakt zijn!

De eerste start is meteen goed. Sterker nog, de eerste race is meteen goed. We zijn de langzaamste boot van alle ORC boten, maar houden meteen de Pion achter ons en zitten dicht op de Scheurijzer. We pakken meteen een paaltje!

De gele boot ‘Scheurijzer’ met daaronder Fram en rechts White Hawk vlak voor de start.

We varen tussen prachtige grote grote boten: J/109’s, dikke Dehler’s, X-Yachts en snelle racemonsters als JPK’s starten om ons heen. Jammer genoeg zijn niet alle schippers en bemanningen zo onberispelijk als hun boot en klinken er af en toe flauwe opmerkingen over het water. “Jullie horen hier niet” is een beetje arrogant. En hardop afvragen of er ook een woord is voor het tegenovergestelde van ‘line honours’ als wij als laatste boot de finish passeren is een beetje sneu. Ik zal geen namen noemen, maar mocht het ooit tot een bakboord stuurboord situatie komen reken er dan op dat ik jullie geen millimeter geef.

De tweede en derde race starten we minder goed en liggen we onder de Scheurijzer en een ORC 3 boot. Het is direct te zien in de resultaten: een tweede en derde plek.

De wind varieert enorm en is het ene moment 6 knopen om ineens weer naar 16 knopen aan te trekken. ‘Schakelen’ roep ik en dit doen we eigenlijk nooit, maar is nu wel belangrijk. Met schakelen bedoel ik dat we de boot opnieuw ‘tunen‘ voor deze windkracht. De cunningham, outhal, achterstag en genuavalspanning worden bijgesteld. Ook de gewichtstrim houdt iedereen nauwlettend in de gaten. Het resulteert in een flinke boatspeed. Sommige stukken varen we over de 6 knopen aan de wind. Dat is boven onze targetspeed! Goed bezig dus. Daar staat tegenover dat we af en toe de verkeerde keuzes maken en niet altijd optimaal profiteren van de windshifts.

Linda Laminaat kan veel meer hebben

De vierde en tevens laatste race van de dag is vermoeiend. Doordat we de langzaamste boot zijn en als laatste finishen, begint de wedstrijdleiding direct de startprocedure na onze finish. Eén keer starten we zo snel dat we binnen een minuut na onze finish al het vijf minuten sein krijgen. Een beetje doorstarten is goed, maar ik heb geen tijd om te eten en moet nodig plassen. Gelukkig is er nu uitstel. De wind is aangetrokken tot 18 knopen. Eigenlijk zouden we een zeilwissel moeten doen, maar Linda Laminaat kan veel meer hebben en dus mag ze blijven staan op het voordek. Ook is de wind enorm gedraaid.

We maken ons op voor de laatste race. De vermoeidheid slaat toe. Zeker bij Hennie die tot drie uur ’s nachts bezig was met zijn huis fotogeniek te maken voor de makelaar. Hierbij heeft hij ook zijn rug verkeerd belast en zit af en toe de pijn en vermoeidheid weg te bijten.

Dit wordt ons tweede paaltje van de dag!

Door de winddraaiing is de bovenboei bijna in één klap bezeild. Het nadeel is dat we op de weg terug de spinnaker niet meer kunnen zetten. Met vlagen tot 21 knopen kunnen we simpelweg niet zo hoog met onze spi. We varen bijna halve wind terug naar beneden. Een voordeel; we liggen tweede en zitten dicht achter Scheurijzer. Dit wordt ons tweede paaltje van de dag! Maar als we op de finish af stevenen, komt daar de RIB van de wedstrijdleiding. De wedstrijd wordt afgebroken.

Een raar besluit. Vooral omdat de klassen voor ons wel ‘mochten’ doorvaren en we binnen tien minuten zouden finishen. Overigens lag de baan er bij hun ook al Kilo Utrecht Tango in. Maar goed, het is niet anders.

Terug in Naarden zijn we allemaal kapot. Onderweg hebben we JJ afgezet in Muiderzand, zijn thuishaven. Kasper en ik gaan naar huis, maar Hennie blijft ondanks zijn vermoeidheid en zere rug voor een biertje of wat in ons nieuwe clubhuis.

Ik ga vroeg naar bed en duim voor meer wind dan de voorspellingen aangeven. Mijn wens komt een beetje uit. Er staat genoeg wind in de ochtend, maar we hebben een nieuwe uitdaging. Hennie is  gisteravond na zijn biertjes in zijn auto blijven slapen en voelt zich verrot. Niet zo verwonderlijk. Ik was al gaar terwijl ik wél had geslapen en géén rugpijn had. Hij meldt zich af. Zwaar teleurgesteld begin ik aan de race die we met z’n drieën voortzetten.

Hoewel we tweede staan in het tussenklassement heeft de Zahir zich alles behalve opgegeven en vaart ons zoek. Als de wind nog verder afneemt, varen hij en Scheurijzer ons nog verder zoek. We bakken er even helemaal niks van. Inmiddels voelen we de druk. Onze tweede plek overall wankelt.

Reset! Tijd om alles te vergeten en gewoon opnieuw te beginnen. Alles weer even nalopen, concentratie en een goede start, is wat nodig is. En dat doen we. Kasper en Jan-Jaap geven alles en vangen de uitvaller goed op. We starten goed in de ‘gunstige lij positie’ van de Scheurijzer. Ze kijken het even aan maar klappen dan weg. Deze race worden we weer tweede.

óf het startschip rammen óf de White Hawk

De laatste race willen we nog één keer de Zahir verslaan, maar de wind duikt steeds vaker onder de zes knopen. En ondanks Linda Laminaat loopt Fram steeds moeilijker. En als we bij de laatste start er door de White Hawk worden uitgedrukt, moeten we kiezen; óf het startschip rammen óf de White Hawk. Gelukkig weet ik Fram met wat sierlijke stuurmanskunsten tussen beiden te slingeren en kunnen we een aanvaring voorkomen. We starten netjes met de vloot mee, maar zitten helaas in de vuile wind van de White Hawk. De race is verloren en we eindigen weer derde.

Als we weer anderhalf uur terug moeten varen hebben genoeg tijd om de race te evalueren. We hebben heerlijk gezeild, maar vooral weer veel geleerd. En dat is de grootste winst. Ook zijn Jan-Jaap en Kasper weer gegroeid en hebben we laten zien dat we zelfs met drie man nog competitief kunnen zijn. Maandagochtend zie pas de overall uitslag. We hebben onze tweede plek vast kunnen houden. En daar zijn we best wel blij mee!

Crew: Jan-Jaap, Hennie, Kasper, Floris

Wind zaterdag: Zuidoost 12-18kn
Baan: 3, 3, 3, 3 (afgebroken)

Wind zondag: Zuidwest 5-10kn
Baan: 2, 2, 2, 1

Nb Hoewel het leuk lijkt om tussen die grote boten te starten heb je er alleen maar nadeel van. Ze varen harder, hoger en nemen meer wind uit je zeilen. Mijn tip voor de Almere Regatta is om volgend jaar de ORC 4 met de Kwarttonners en J/80’s te laten starten, net als in 2016. Daar heb je minder last van en is gelijkwaardiger.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *