Asjemenou

Asjemenou

Mist nou het verslag van vorige week? Ja. Ik was even druk met een blog voor Zeilhelden over de Volvo Ocean Race. Bovendien was ik zondag in Scheveningen voor de finish. Een beetje bijpraten met die andere schippers. Je kent het wel. Maar het is toch leuk om even stil te staan bij de race van vorige week. Want die was geweldig. Een goede start, doorklimmen naar tweede, zelfs even eerste plek en uiteindelijk als derde over de streep met een groot gat tussen de kopgroep en de rest van de vloot. Alles liep goed; handeling, sfeer, bootspeed (hoewel over SB iets minder). Gewoon een super race. En dan word je natuurlijk… Zevende. ‘Asjemenou,’ zegt Loeki.

Tja, dat heeft te maken met de klassenindeling. Er zitten nu wat boten bij die goed varen maar óf geen spi hebben óf een lage handicap en daardoor tien minuten na je mogen eindigen. Ik mis eigenlijk de SW-C klasse. Iedereen een spi. Iedereen dicht bijelkaar. Dat was leuk zeilen. En begrijp me niet verkeerd, het is geheel terecht dat ze winnen. Maar je wilt niet tegen geesten varen. Ook de grote verschillen blijven een nadeel. Wij zijn door het vertrek van de Comodo de zwaarste boot uit de competitie met een van de grootste draaicirkels en dat is in licht weer en bij de start een enorme uitdaging. Toegegeven, als het hard waait (16kn of meer) is het een voordeel. Maar dat heeft het nog maar één keer gedaan. Met enige jaloezie kijk ik hoe de Viva la Vida bijna om zijn eigen as draait, hoe makkelijk de Brizo aanspringt om nog maar te zwijgen over de Black Pearl. Nee, wat de video van de start goed laat zien is dat wij op volle vaart over de startlijn moeten om er goed uit te komen. We zijn een goederentrein, een binnenvaartschip en dat werd gisteren pijnlijk duidelijk.

Start ORC WAC #11

De start van de ORC klasse. Helaas is de resolutie een beetje 2003.

Slået op af Rzv Naarden i Torsdag den 21. juni 2018

Team Fram is de derde boot links en komt diep vanuit de startingbox aanvaren.

Want tijdens de race van gisteren werd onze start verpest door een zestal indringers, met aan de buitenkant indringkoning Viva la Vida. Ze krijgen geheel terecht een DSQ, maar mijn race is wel over. We startten hierdoor namelijk als aller aller allerlaatste. Nog net niet met de SW. We moeten de hele race letterlijk alle zeilen bijzetten. Helaas varen we ook de Noord baan. Niet mijn favoriete baan omdat de rating en de boot zijn geoptimaliseerd voor up-downbanen. Niet voor reachrakken waarbij de boten zonder spi gewoon mee blijven lopen. Alleen heb je zonder spi wel een voordeel van ca 8% op je ORC rating en het scheelt wat handeling. Zeker met die noordbaan waarbij je drie keer moest ompoolen.

Een mooie comeback

Natuurlijk vechten we ons een weg terug. We begonnen zoals gezegd als allerlaatste en weten toch nog als vijfde over de streep te gaan. Een mooie comeback, maar net als Team Brunel is het niet genoeg. En net als Team Brunel eindigen (op handicap) boten voor je die je de hele race niet gezien hebt. Allard blijft optimistisch en roept vrolijk ‘het is fantastisch hoe we zijn teruggekomen.’ Maar ik hou meer van ‘uitlopen’ dan van ‘inlopen’.

‘Ook dit hoort bij de zeilsport,’ zou René zeggen. En dat is ook zo. Maar weet ook dat de rode protestvlag bij de zeilsport hoort. En misschien moeten we die maar eens binnen handbereik leggen. Want niet alleen de Viva la Vida zat fout. Iedereen die boven ons en de Spoom lagen moest afvallen om de startlijn te halen.

En dan het rare. Na zo’n goede race van vorige week worden we zevende. Na wederom zo’n FUBAR race als gisteren worden we achtste. Asjemenou! Grappig genoeg zit de vloot heel dicht bijelkaar tot en met ons. Vorige week zat er tussen de nummer drie en nummer zeven (wij) 1:05 minuut. Gisteren zat er tussen de nummer vier en acht (wij) 38 seconden! Het geeft hoop, want zonder die kl@te start zouden we zeker op een vierde plek geëindigd zijn. Er is hoop!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *