Back on track

Back on track

Na een kansloze Gooimeer Cup, een woensdagavond overwerken en een weekje in de box liggen met schade, gingen we gisteren eindelijk weer de strijd aan voor die felbegeerde koppositie in onze klasse. Want door onze afwezigheid hebben we onze nummer 1 plek moeten afstaan aan de Viva la Vida. Maar ik heb goede hoop voor vanavond. Want we hebben bekenden spelers aan boord in een nieuwe formatie. Veteranen Hennie en René zitten thuis. De acteurs van vanavond zijn Jan-Jaap, Steven, Kasper en ik.

Tijdens de Almere Regatta is de wantputting aan bakboord uit het dek getrokken. Met behulp van Lodewijk, Facebook en Gebroeders de Kloet was de boot binnen een week weer gerepareerd. Helaas moesten we daardoor wel één WAC’je missen.

Bert Piels attendeert ons op een radiografisch klokje dat nu in de aanbieding is bij de Lidl. Een gouden tip, want onze klok (die we toevallig ooit van diezelfde Bert hebben gekregen) ging tijdens de Almere Regatta ook al overboord. Nu hebben we voor € 5,99 een mooi lichtgevend display en geeft ‘ie ook nog de temperatuur aan. Veel meer waar voor je geld kun je niet krijgen op het westelijk halfrond.

We zijn op tijd buiten en kijken even hoe de wind staat. Het waait bij vlagen stevig. Een vier beaufort die af en toe terug zakt naar een knoop of 10. De wind is niet alleen vlagerig maar draait net zo grillig. Shifts van 30-40 graden zijn eerder regel dan uitzondering. We beginnen met een paar time runs voor de start. Dat gaat goed. We weten waar we willen starten, maar dat wil natuurlijk iedereen en we beloven onszelf om niet in die valkuil te stappen. Liever lager starten met vrije wind, dan aan de hoge kant in de squeeze. Clear air is king!

Als de J80’s en sportboten starten zien we precies gebeuren waar wij bang voor zijn. Ze drukken elkaar eruit bij het startschip. Twee J80s moeten terug en opnieuw starten. En als ze daarna ook nog een header van 30 graden krijgen, zijn de kaarten opnieuw geschud. Ook onze strategie klopt niet meer. Het komt nu aan op onze tactiek. We komen ietsje te vroeg aan op de startlijn en moeten wat tijd doden. Niet veel, maar de snelheid moet er iets uit. Dan geeft voordekker Jan-Jaap aan dat we kunnen gassen en trekken we de zeilen aan. Vanuit mijn positie lijken we te vroeg, maar JJ staat op de punt en maakt de call. En dat doet hij goed.

We starten als eerste, samen met Team Windrose onder ons. We varen een beetje moeilijk weg maar dan komt de eerste windvlaag van een knoop of 15 en spuiten we weg. We kunnen een slag over stuurboord maken, vrij voor de vloot langs. Altijd lekker!

Pas op het tweede rak komt de Ferox voorbij en geven we de koppositie af. Het mag. Hij is een stuk sneller en moet dat ook op handicap zijn. Steven trimt het grootzeil en is een kei in tactiek. Kasper neemt de taken van Hennie over. Lieren, prefeeden en binnenhalen. Fysiek zwaar, maar hij staat zijn mannetje. Hoewel hij na twee tacks kort achterelkaar buiten adem vraagt: “Hoe doet Hennie dat toch?”

IMG_9472bew

Maar Kasper doet het goed. Als een beest grijpt hij de vallende spi binnen. En dat was niet makkelijk op de reach rakken met bijna halve wind. De baan van vanavond is zeer intensief. We gebruiken zo’n beetje alle tonnen op het Gooimeer en ronden ze allemaal wel een keer bakboord en stuurboord. Dit betekent dat we vanavond de spinnaker vaak moeten ompoolen. Het lukt maar net. Hoewel we op één kruisrak nét tijd tekort komen, waardoor de spi 20 seconden later staat.

Afgezien van dat en een stuurfoutje van mij, maken we geen grote fouten. En toch blijft de Flyer van Jasper Ravensteijn ons op de hielen. Zijn Amerikaanse Hunter 28.5 is snel. Wat nog frustrerender is, is dat hij geen spinnaker vaart en ons toch bijhoudt. Wat ronduit vernederend is, is dat hij solo vaart. We zetten letterlijk alle zeilen bij, maar hij zit te dicht achter ons.

Voor de laatste downwind boei lopen we hard in op de Geusje. Eén van onze concurrenten van vorig jaar, maar dit jaar zijn zij naar de sportboten klasse verhuisd. Zij zijn dus vijf minuten eerder gestart, moeten zo’n 3% sneller varen en wij gaan nu op een meter achterstand om de boei! Iets gaat er niet helemaal goed daar.

Na de boei zitten we in de vuile wind van de Geusje. We klappen direct weg en worden over de nieuwe boeg getrakteerd op een windstoot. Hierdoor kan ik Fram een beetje knijpen. We pakken 20 graden hoogte. Dit gaat lekker, maar dan moeten we uitwijken voor een binnenvaartschip. Terugklappen. Maar ook over de andere boeg varen we hard en hoog. Op dit korte rak naar de GM47 halen we de Geusje in en slaan we een gat met de Flyer. Het is bizar hoeveel je op zo’n kort kruisrak kunt winnen door optimaal gebruik te maken van de windshifts. Deels geluk, deels bewust. We gaan als tweede over de finish met een getergde Geusje achter ons.

IMG_9476bew

Geusje achter ons en daarachter de Flyer.

Het gat met de Flyer is ongeveer anderhalve minuut, maar dat is niet genoeg. Hij wordt eerste en wij tweede. Hierdoor staan we wel weer op de eerste plaats. Zij het gedeeld met de Viva la Vida. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel. Maar ik ben vooral blij dat Fram ‘slechts’ een weekje in de box heeft gelegen met schade. De kapotte wantputting had heel anders uit kunnen pakken. Team Fram is weer back on track!

20160608_211056bew

Crew: Jan-Jaap, Steven, Kasper, Floris

Baan 2 Noord lang

Finish: 2e van de 13

Wind: 10-12 kn met vlagen 15

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *