Bad luck

Bad luck

Na zo’n 9 jaar gaan we eindelijk doen waar we Fram ooit voor hadden gekocht; toeren. Maar omdat ik het wedstrijdzeilen zo leuk vind, vertrekken we wél pas donderdag (en komen we op een woensdagmiddag weer terug). Zo zijn we twee weken weg, en mist Team Fram toch maar 1 wedstrijd. Omdat onze bemanning ook vakantie heeft, roepen we onze vaste invaller Erwin op. Hij wordt bijgestaan door Steven (grootzeil) en Jan-Jaap (voordek).

De wind is matig en de regen volhardend. Steven stapt aan boord in het nieuwe team jack en vraagt om de extra regenbroek. Helaas zijn de extra zeilpakken al van boord. We hebben ruimte nodig voor de Lego, Barbies en kleding voor onze toervakantie. ‘Geen probleem,’ zegt hij. Hoewel vanavond een goed zeilpak geen overbodige luxe is.

Draadje los

’s Middags is de monteur geweest om de losgetrilde motorsteun aan te draaien. Alleen is hij overijverig want het blok zit nu vast, maar iets in het contact niet. Hierdoor start de motor niet. Grrrr… Dan maar zeilend de haven uit. Gelukkig komt al snel Hans Spee met zijn zwarte Saffier voorbij en krijgen we een sleep. Viva ‘Viva la Vida’!

We varen baan 13. Dat is de korte west baan. Een makkelijke baan met een lang spinnakerrak. De start is ok. Na de eerste ton gaat de spinnaker erop en beginnen we aan dat lange spinnakerrak. Onze belangrijkste concurrenten, voor zover je het nog niet wist, zijn de Viva La Vida (die Saffier) en de Ferox. Die eerste kan met dit voordewindse rak niet optimaal gebruikmaken van zijn genaker en hebben we al vrij snel ingehaald. De Ferox heeft de leiding, gevolgd door de Triton en Quest (twee Dehler 25’s). Wij liggen vierde, maar op handicap eerste.

IMG_9968s

In de verte zien we de andere klasse al de benedenton ronden. Wij komen dichterbij. De Ferox rondt de ton, gevolgd door twee Dehlers en Fram. En hier gaat het mis. Niemand van ons heeft de taak gekregen om te navigeren. Dat is mijn fout. De kophroep rondt namelijk collectief de verkeerde boei. Het collectief houdt overigens op na Fram, want de nummer vijf heeft door dat dit de verkeerde boei is en vaart verder naar de goede boei.

IMG_9965s

Wij zijn ons van geen kwaad bewust en zeilen hard door achter de Ferox en inmiddels vóór de Dehlers. We liggen tweede en finishen tweede. We timen de finish van de Ferox en natuurlijk die van ons en zien dat we de Ferox ook pakken. ‘Een paaltje!’ roepen we nog enthousiast. Sukkels dat we zijn.

Terug bij de haven vragen we onze andere grote concurrent om een sleep. De mannen van de Ferox brengen ons helemaal naar onze box. Viva Ferox! Beide sleepdiensten hebben nog bier tegoed.

IMG_9970sSteven is doorweekt. Ons team jasje houdt een buitje, maar niet anderhalf uur zeik-regen. Het past bij mijn gemoedstoestand als ik hoor dat we gediskwalificeerd zijn. Ik realiseer me direct welke fout we hebben gemaakt en kan mezelf wel voor het hoofd slaan. Vooral omdat ik weet dat als we door waren gevaren naar de goede ton, we ook eerste waren geworden. Ja dat klinkt arrogant, maar we hadden de juiste kaarten in handen. Behalve de juiste banenkaart. Als ik ook nog heel lang moet wachten op een biertje aan de bar, houd ik het voor gezien. Ik weet het, ik ben een slechte verliezer.

Natuurlijk analyseer ik de wedstrijd en zoek ik de oorzaak van deze fout. Ik heb niemand aangewezen om te navigeren. Ik heb zelf ook niet opgelet. Ik heb ook niet in de voorbeschouwing (mijn mail naar de bemanning voorafgaand aan de wedstrijd) gezegd dat de lange baan een boei eerder rondt, dan de korte baan. En normaal let de voordekker op. Maar onze voordekker 2.0 Jan-Jaap doet ook de spi trim en heeft daar echt geen tijd en oog meer voor. Dus had ik de taak bij de grootzeil trimmer en tevens tacticus moeten neerleggen. Niet gedaan. Dus dikke pech. Maar wat wil je ook, het was de dertiende WAC met baan 13.

Crew: Jan-Jaap, Erwin, Steven, Floris

Baan: 13 West kort

Finish: DSQ

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *