Bigger and better

Bigger and better

Het is vrijdag 2 januari. De in-port race van Abu Dhabi wordt live uitgezonden op YouTube. Via Facebook werden zeilers en fans uitgenodigd om deze race op groot scherm in een klein café op de Ruysdaelkade te komen kijken. Een goed idee van Hester Ozinga en dus stapte ik op mijn scooter. Hoewel ik daar niemand kende was de verbondenheid groot. Maar dat krijg je als je een aantal zeilers – gek genoeg om op een vrijdagochtend in een kroeg naar een livestream te kijken – bijelkaar zet.

Toen de race begon zat ik naast, zo bleek later, een van mijn buurmannen die voor Zeilen Magazine schrijft en ook aan de Pampus Regatta had meegedaan. Aan de andere kant kwam een boomlange jongen zitten en al snel hadden we het over wedstrijdzeilen, de legwinst van Brunel en one-design in de Volvo Ocean Race. Hij had net die zomer op een Skûtsje meegevaren in de IFKS. Daarnaast had hij veel gematchraced bij Lelystad in de Maxfun 25. En voer hij regelmatig mee met Team Whitehawk bij Flevomare.

‘Floris’, aangenaam. ‘Willem Jan’, zei de lange man. En ik vertelde over mijn wedstrijdjes en Fram. Aarzelend nodigde ik hem uit om een keer mee te varen. Deze jongen heeft het redelijk voor het uitkiezen, dus waarom zou hij dan met Team Fram mee willen? Maar hij reageerde enthousiast. Inmiddels zijn we dik vier maanden verder en kwamen we en man tekort. Willem Jan had wel zin in een partijtje boeienronden en dus pikte ik hem op en reden we naar Naarden. Zo gezegd, zo niet gedaan.

Want onze ‘beste vriend’ de politie, vond het nodig om de burger te pesten door langzaam over de snelweg te rijden. Hierdoor ontstond er een verkeersinfarct rondom Amsterdam. Als we al een uur op de A10 staan, begin ik me langzaam zorgen te maken of we de start wel gaan halen. Het is in elk geval genoeg tijd om de verhalen van Willem Jan te horen over de afgelopen Heineken Regatta op St. Maarten. Hoe hij daar op een Open 7.50 door de golven jakkerde en vlak voor de start het grootzeil scheurde. Of hoe die TP52 zijn gennaker scheurde en binnen no time er een nieuwe op stond. En ik was ook wel benieuwd naar zijn ervaringen op de totaal gerefitte Volvo Open 60 van Hans Bouscholte. Helaas had hij die dag weinig wind, dus maar 11 knopen op het log.

IMG_6193bew

Als we eindelijk voorbij Muiden zijn begint het te rijden. We doen er uiteindelijk anderhalf uur over in plaats van 20 minuten. Hierdoor valt mijn plan om een paar oefenrondjes te maken met de spi in het water. Steven staat vandaag voor de tweede keer op het voordek. De eerste keer was vorig jaar tijdens de Pinguin Cup. Hennie doet samen met Willem Jan de pit en ik stuur. We hebben amper tijd voor een proefrondje. Willem Jan nam de rol van tacticus op zich en deed grootzeil trim. Maar vooral dat eerste was erg leuk om te zien en erg leerzaam. Hij loodste ons door het veld naar een goede start. Helaas gaat het bij de eerste klap over stuurboord mis. De wind ruimt flink als wij draaien waardoor ik bijna 130 graden moet draaien. Shit!

Maar het gaat pas echt goed mis als we de spi willen hijsen voor het korte rak tussen de 54 en de D. Terwijl Steven de boom zet en even niet meer weet waar de topper vast wordt gezet, wordt het onrustig. Niet zijn fout, hij moet nog leren. Als we willen hijsen blijkt dat de loefschoot niet door de boom zit. Tja, dit krijg je als je twee mensen op de boot hebt die onbekend zijn met hun positie of de boot. Het gevolg van een slechte voorbereiding. Hennie rent naar voren om Steven te helpen en springt weer terug om de spi te prefeeden, terwijl ik roep ‘hijsen dat ding’. En dat had ik beter niet kunnen doen. De spi bleef haken in de kajuitopening en er werd een mooie winkelhaak in het oude doek getrokken. Einde race.

Maar ik ben te fanatiek voor opgeven. Eigenlijk is dit iets voor een zeilmaker, maar tegen beter weten in vraag ik of Hennie ‘m benedendeks wilt plakken terwijl we de boot met z’n drieIMG_6827ën doorvaren. Het lukt net voor het volgende rak, maar door de chaos aan boord is de spi nooit goed teruggegaan in de tas. En dat zien we bij de volgende hoist. Een prachtige zandloper klappert ontevreden en geeft zich niet zomaar gewonnen. Intussen maakt de Noordelijke wind uitstapjes naar het Noordoosten en Noordwesten. Veel shifts waardoor we over de baan zwabberen. Ik haat de Noordelijke baan en ik ben ook geen vrienden met zo’n wispelturig windje. Het eerste omdat deze baan geen echte up-down is, waardoor je niet optimaal kunt profiteren van je spinaker en het tweede omdat ik gewoon niet goed genoeg ben om optimaal van de windshifts te profiteren.

Ik baal ook een beetje omdat ik het jammer vind dat Willem Jan zo’n matige prestatie voorgeschoteld krijgt. Alles loopt fout en rommelig en alsof dat niet genoeg is wil Fram ook niet op snelheid komen. Ondanks alles was het wel een mooie avond op het water. We hebben veel geleerd van Willem Jan. Terug in de box met een biertje heeft hij nog een paar mooie verhalen over Ronde Noord-Holland en naar Engeland in windkracht acht. We vragen of hij vaker mee wilt en het antwoord is ja. En hoewel je het totaal niet terug ziet in het resultaat weten wij: Team Fram just got bigger and better!

Crew: Willem Jan, Steven, Hennie, Floris

Baan 1 (Noord) 11 kn

Finish: 16e (vd 19e)

IMG_6830

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *