Champagne Sailing

‘Champagne sailing conditions’ – vrij vertaald betekent dat ‘ideale zeilcondities’. Een mooi lopend windje, zonder grote shifts of vlagen, met een zonnetje en een aangename temperatuur. Afgelopen woensdag was de laatste WAC en het was ‘Champagne sailing’.

Na een hardnekkige nekhernia was Maureen weer fit to sail. Hoewel we al ‘vol’ zaten mocht ze mee. Aan onze positie in het klassement bleek toch niet meer te tornen dus hoe meer zielen, hoe meer vreugde. We gaan naar Fram en maken haar klaar. Ik heb een zelf-gefabriceerd buikkrabbertje voor Fram gemaakt. Een wat? Ja zo’n reepje tapijt dat je onder de boot heen en weer haalt om het onderwaterschip te poetsen. In plaats van tapijt heb ik kunstgras gebruikt. Het lijkt te werken, hoewel de mannen van de Spoom daar anders over denken en ons luidkeels uitlachen. We kunnen het hebben, zeker van hen.

Buikje krabben

Op het water staat een mooi windje. Het is weer een halve windse start en die gaan niet helemaal goed. Omdat er niet zoveel op het spel staat gaan we niet de drukte opzoeken bij het startschip. Want die zijde is favoriet. Hierdoor starten we uitermate slecht. Als een-na-laatste gaan we over de streep, maar wel aan de hoge kant.

Fram rechts als eennalaatste boot.

Fram tweede van rechts als eennalaatste boot.

We zitten in vuile wind en steken flink omhoog. Hierdoor hebben we de inside track, de gunstige binnenbocht, bij de eerste boeironding. Daarna klappen we direct weg over stuurboord en varen we vrij. We beginnen aan een lang kruisrak. Er ontstaan mooie bakboord-stuurboord situaties met de Spoom, Lyra en Team Windrose. De Spoom passeert ons, maar wij passeren TW81 en de Lyra.

20150909_193640

’s Middags had ik al verteld dat we vooral op het kruisrak moeten inlopen, voordewind varen we bijna allemaal even hard. Het lijkt er nog niet op, maar dan begint langzaam de inhaalslag. We varen door en gaan drie keer vlak achter de Geusje langs. De vierde keer gaan wij voorlangs en klappen we net boven hem en laten we hem ‘een vuil windje ruiken’.

Opvallend is hoe slecht de spinnakers worden getrokken op de ton. Of misschien wel beter gezegd, hoe goed wij het doen. Ja ik steek die veer in eigen reet. Want op de Spoom na heeft niemand het doek binnen 1 scheepslengte staan.

Inmiddels liggen we vierde, achter de bekende, moeilijk te kloppen top 3; de Brizo, Knoet en Spoom. Wedstrijdzeilen gaat niet alleen om zeiltrim en tactiek. Ook om navigatie. En dat gaat bij de Knoet mis. Want bij de benedenton lachen ze eerst nog de Brizo uit die weer omhoog stuurt richting de boventon, terwijl zij zelf doorvaren naar de finish. Maar als de Spoom ook omhoog stuurt, begrijpen ze dat ze fout zitten. Hier profiteren wij van en als hij dan ook nog eens in onze vuile wind komt en zijn hoogte niet kan halen, kunnen we ‘m voorblijven.

Hennie kan een grijns niet onderdrukken als we de Knoet eruit varen.

We liggen derde en geven nog één keer alles. Want wat zou het mooi zijn als we de Spoom passeren. Maar het lukt niet. Zelfs de extreme gewichtstrim, maakt geen verschil. We gaan als derde over de streep en zullen wel vierde of vijfde worden. Het maakt niet uit. We hebben lekker gezeild, goed gezeild en de boot is nog heel.

20150909_204002

Allemaal op het voordek

En Hennie doet alles in z'n eentje.

En Hennie doet alles in z’n eentje.

Steven staat ons weer op de stijger op te wachten om mee te gaan naar het grote prijzengala. We gaan snel naar het clubhuis waar Lodewijk inmiddels ook is gearriveerd. Samen met Frans en Sjoerd zal ik de uitreiking doen. Ik heb er zin in. Als voorzitter van de wedstrijdcommissie zijn er vanavond voor mij geen verrassingen. Maar wat wel een verrassing is, is de uitslag van deze wedstrijd. Want we worden derde en pakken nog even een podiumplaats op de laatste WAC. Daar moet op gedronken worden, zouden ze dat misschien met Champagne sailing bedoelen?

In het clubhuis reiken we de prijzen uit voor beste nieuwkomers, grootste pechvogel, grootste stijgers binnen de drie klassen en natuurlijk de beste zeilers van de drie klassen. En hier schrijven we geschiedenis. Want voor het eerst in onze zesjarige zeilcarrière pakken we een prijs. We krijgen de beker voor onze vierde plaats. En met 26 boten in onze klasse is dat best een mooi resultaat. Maar daar blijft het niet bij. Want Team Fram pakt nog een prijs. En dat is misschien nog wel een mooiere prijs (in elk geval een prachtige bokaal). Want we zijn dit jaar 7 plaatsen opgeschoven, van een elfde plek naar een vierde. En dat is goed voor de prijs ‘Grootste stijger SW-A klasse’. Zo’n stijging mag best in de Dikke van Dale bij ‘progressie’. Want we zijn niet alleen de grootste stijger in onze klasse, maar ook van de hele vereniging. Voor het tweede jaar op rij. Want in  2014 stegen we van een 17e plek naar de 11e positie.

Yes! De eerste prijs van Team Fram.

En dat is absoluut een teamprestatie. Een meerjarige teamprestatie. Zowel op het water als op het land heeft de crew alles gegeven. Of het nu gaat om de onderkant kaalhalen zodat we VC17m op Fram konden smeren, of thuis verdiepen in de artikelen die ik doorstuurde. Of zelf met een mooi boekje op de proppen komen dat ik dan weer kon lezen. Aan alle kanten deden we ons best om beter te worden. En dat zie je in de uitslag en merk je aan boord. Ik zou de individuele kwaliteiten kunnen benoemen, maar het beste bewijs is dat het bijna niet uitmaakt in welke samenstelling we varen. We presteren gewoon goed omdat we allemaal goed zijn geworden. En daar ben ik trots op en dat mogen Hennie, René, Kasper, Steven, Lodewijk, Maureen, Willem Jan, Rob en Ben ook zijn.

V.l.n.r Lodewijk, Maureen, René, Floris, Hennie, Steven en Kasper

Crew: Rene, Maureen, Kasper, Hennie, Floris

Baan 5 Oost kort

Wind: 9-11 knopen

Next Post:
Previous Post:
This article was written by