Close to perfect

Close to perfect

Ik weet niet hoe al die andere zeilers dat doen op woensdag, maar wat een ratrace is het altijd. Vanaf het moment dat de wekker gaat, je boterhammen staat te smeren voor je kids, via het schoolplein racen naar werk, van meeting naar overleg (en intussen Windfinder checken), haasten om alles af te krijgen zodat je een half uurtje eerder weg kan. Even snel wat eten, boot optuigen, een paar oefenslagen maken en dan klinkt het startsignaal en zit je vol in race modus. Maar stiekem stond de hele dag al de race modus aan. Want was de wekker niet net gegaan?

Deze keer is niet anders. Er staat alleen iets meer druk op. Want afgelopen weekend heb ik met de GoPro gekeken of de vaanstandschroef na 14 maanden te water nog soepel in vaanstand komt. Dat doet ‘ie gelukkig perfect. Maar het onderwaterschip is niet zo perfect. Sinds september 2017 heb ik het onderwaterschip niet meer gepoetst. En dat is te zien. Dus duik ik met m’n wetsuitje, schuurspons en duikbril het water in. Dat betekent 20 minuten eerder naar Naarden. Als ik het roer schoonmaak, komt er zo’n wolk algen vrij dat ik niks meer zie. Na twintig minuten heb ik het hele onderwaterschip (m.u.v. de kiel) schoon. Dit geeft gemoedsrust. Eliminate the weak links.

De bemanning komt aan boord en we varen vanavond met z’n vijven omdat we Allard wegwijs willen maken op het voordek. Hij valt onder de hoede van onze oudste voordekker, René. En naast het voordek, kan René bijzonder goed lesgeven. Echt waar. Dus twee man op de punt en drie in de pit. We zijn zwaar, maar de gladde buik en de 13 kn wind geven genoeg power.

Onze starttactiek is anders dan de rest. We snijden de halfwindse start hoog aan en komen van de linkerkant van de startingbox terwijl iedereen van achterin komt. Loef wijkt voor lij, dus wij hebben voorrang op iedereen. Maar omdat de wind nu opeens 15 kn aangeeft, varen we de ‘final approach’ iets conservatief. Hierdoor zijn we iets te laat. Toch geef ik de start een voldoende. Bij de eerst boei zitten we aan de buitenkant en dan begint het kruisrak. Hier wordt doorgaans het verschil gemaakt. En vanavond is niet anders.

omdat de meeste zeilers je dan compleet gestoord vinden

Er zijn genoeg bakboord-stuurboord situaties. De Viva la Vida komt over bakboord aan en heeft voorrang. Even overweeg ik om te vragen of wij voorlangs mogen, zoals Erik van Vuuren ooit als tip gaf. Maar omdat de meeste zeilers je dan compleet gestoord vinden, dip ik achter hem langs. Achteraf had ik beter om voorrang kunnen vragen en had de Viva la Vida dat ook beter kunnen geven. Want op de volgende slag hebben wij voorrang en moeten zij wijken. Ze denken nog voorlangs te kunnen, maar Fram wijkt niet en zij klappen op het laatst. Soms is dippen toch beter. Want nu hebben wij ze in de tang en varen we (per ongeluk) het wier in. Wij komen er zonder al te veel kleerscheuren uit, maar zij niet. Het was voor hun een hele andere race geweest als ik in eerste instantie voorlangs was gegaan of als ze in tweede instantie hadden gedipt. Een wijze les.

Langzaam kruipen we naar voren en na de vierde ton liggen we derde. De Noordoostenbaan is niet optimaal, maar wel de beste keuze. De warme wind is af en toe zelfs een beetje stevig. Op één spinnakerrak tikt de windmeter even 18 knopen aan.

In de race laten we geen steekjes vallen. Dat komt vooral omdat Simon en JJ de zeilen optimaal trimmen en alles onder controle hebben. Dat geeft rust, waardoor ik beter kan focussen op het sturen. Het betaalt zich uit. De boeirondingen zijn strak en de We lopen langzaam in op de Black Pearl die vlak voor ons ligt. Maar we halen ze niet meer in. En dat is jammer.

Want na deze schitterende zeilavond en foutloze race komen we 34 seconden te kort voor de eerste plaats. We worden tweede en laten zware concurrenten als de Brizo, Kyan en Spoom achter ons. We laten op ORC rating de halve J/80 klasse achter ons en de X-79. Dat is natuurlijk geweldig. Maar ja, een tweede plaats is de eerste verliezer. Het was dan ook close to perfect. Ach… wat zeik ik nou. Het was perfect!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *