Dark horse

Dark horse

De vakantieperiode biedt kansen, maar ook bedreigingen. Kansen omdat veel concurrenten op vakantie zijn. Bedreigingen omdat veel bemanningsleden op vakantie zijn. Gelukkig is René terug en staat Maureen weer paraat. Ik hoef maar één extra mannetje te regelen en die dient zich zelf aan.

“Pling”, komt er uit de speakers van mijn laptop. Het is geluidje van een Facebook bericht. Wim Nierman aan de lijn. ‘Mocht je nog bemanning nodig hebben, dan ben ik beschikbaar’, schrijft hij. Dat laat ik me geen twee keer zeggen en leg de schipper van Team Windrose direct vast voor komende wedstrijd.

Voorafgaand mail ik de crew weer met de voorspellingen. Maar de mail moet ik op woensdag nog updaten omdat er nog meer wind wordt voorspeld; 18-23 knopen. Dat is fors. Centrale Meldpost heeft het over windkracht 6 met vlagen 7. Als we buiten komen blijkt dat het serieus is. We besluiten niet te spinnakeren. Zeilen en materiaal heel houden vind ik belangrijker. Bovendien is de kans op een fuck-up met deze stormachtige wind te groot. We varen op safe!

Taakverdeling

René staat op het voordek, want ook al gaan we niet spinnakeren, hij zal genoeg te doen hebben met ons snode plannetje. Maureen en ik doen de zeilen en Wim stuurt. Bij het proefrondje blijkt al gauw dat het venijn in de vlagen zit. Fram wordt platgedrukt en we besluiten een rif te zetten. De start is over stuurboord en de pin end is weer eens favoriet. Wim brengt Fram in stelling en we gaan als eerste over de streep aan de hoge kant. We komen ook als eerste om de GM 60. So far so good.

Dan beginnen we aan ons snode plannetje. Nou ja, het is eigenlijk voor de hand liggend. Allereerst zetten we de fok te loevert met de spi boom en dan halen we het rif eruit. Daarom hebben we dus vandaag die voordekker nodig. We klokken 7,5 kn op het log en later zie ik in de RaceQs dat we even 8,1kn hebben gehaald. Opvallen genoeg ligt ons maximale snelheid een stuk onder die van de concurrentie. Want de Wilde Vogel maar vooral de Quest lopen hard.

Logischerwijs komen de Wilde Vogel, de Orion, maar vooral Han van Nes met zijn Quest rap dichterbij. De Quest loopt ons zelfs voorbij en we surfen van zijn hekgolf. Natuurlijk hoef je Wim niet te vertellen wat hij moet doen, dus zie ik hoe hij achter de Quest gaat varen en zijn wind afpakt om zodoende bijelkaar te blijven.

Het is een wilde rit. De golven bouwen op en met de hekgolven van de Quest en de Fram lijkt het af en toe een zee achter ons. We denderen op de 44 af en halen de boom eruit en zetten weer een rif.

We gaan als tweede om de benedenwindse boei. Het veld ligt dicht bij elkaar. Te dicht. De Vega’s moeten we er flink uitvaren om ze voor te blijven. Maar ik weet dat deze ‘wolven in schaapskleren’ ook met dit weertje hun mannetje staan. René en ik gaan in de zeereling en we liggen weer vrij snel aan kop. Nu is het zaak om een flink gat te slaan.2015-07-29 19.44.32

En dat lukt. We halen zelfs een paar sportboten in. Intussen komen de Joyride en de Juul naar beneden in planee. Prachtig om te zien. Ze klokken tussen de 12 en 14 knopen met een max van 16! Geweldig.

We gaan de ton om en voor de tweede keer naar beneden. Rif eruit, boom erin. Het is niet heel spannend. Tactisch gezien is er weinig tot geen uitdaging. Gewoon varen en geen domme dingen doen. Oh en graag de boot heel houden. Dat is alles. En zo gaan we ook verder. Maar als we bij de benedenton aankomen zijn we toch iets te laks. De boom moet eruit en het rif er weer in, maar we zijn te laat. Met een klapperend grootzeil liggen we aan de wind. De leuvers geven niet mee en het grootzeil wil niet naar beneden voor het eerste rif. Ik spring bij en help Rene en als de ring om de haak zit trekken we de val strak en de reeflijn aan. Op naar de finish.

De wind neemt iets af en lijkt nu meer op die 18 knopen. We varen weer line honours en ik weet zeker dat we op het podium eindigen want de Orion, Geusje en Quest moeten allemaal voor ons eindigen. De Wilde Vogel mag iets na ons zitten, maar zit te ver achter ons. Dan blijven alleen die verrekte Vega’s over. We zullen zien.

René en ik hiken hoewel René hardop afvraagt of het wel nodig is om je bovenlichaam door de zeereling te steken. Als ik mijn armen ook nog uitsteek om zoveel mogelijk gewicht naar de uiterste hoge kant te brengen vindt hij dat maar onzin. Ik kan hem niet overtuigen. Of toch wel? “Hiken Rene! Je wordt gefotografeerd!” Dit lijkt een overtuigender argument dan meer snelheid door een betere bootbalans. De Comodo is start/finishschip en gelukkig hebben zij de camera weer meegenomen.

We gaan door de finish en zetten koers richting de haven. Na wat motor problemen, aftuigen, biertjes en nabespreking gaan we naar het clubhuis voor de uitslag. Zijn we de Vega’s voor of niet?

De uitslag wordt op de juiste manier voorgelezen. Dat wil zeggen, niet de nummer twee noemen, maar meteen de nummer 1. Als we horen dat de Geusje op een vierde plek staat betekent dat we het podium sowieso delen met de twee Vega’s. “Op drie de Lyra…”, draagt Frans voor uit eigen werk. Het is muisstil als hij verder gaat. “En op één… de Fram!”

Yes! We did it again. We hebben hard gevaren. Zo hard dat we de hele sportbotenklasse er ook uit hebben gevaren en twee van de vier J/80s. Overall derde dus! We feliciteren elkaar en bestellen direct nog een biertje. Terwijl ik aan de bar sta leest Frans ook even de tussenstand voor van de competitie. ‘Op basis van drie discards’ vermeldt hij erbij. Ik ben benieuwd of we nog steeds vijfde staan in het algemeen klassement. Hij leest alleen de top drie voor. Jammer. “Op drie de Knoet, op twee de Spoom, en met stip op nummer één TEAM FRAM!”

“Is this the real life or is this just fantasy?”, zou Freddy Mercury vragen. En ik vraag eigenlijk hetzelfde. Hoe kan dat nou? Dit had niemand aan zien komen. Incluis wij zelf. Maar we vinden het wel leuk, die rol van dark horse. Zo’n onbekende die er ineens met de winst vandoor gaat.

Crew: Maureen, Rene, Wim, Floris

Wind: W- WNW 18-30 kn

Finish: 1e vd 8 (3e overall van alle klassen)

RaceQs: Bekijk hier de replay

Tussenstand

P.S. Doordat er nu maar drie discards zijn komen wij zo hoog uit. Als het er meer zijn, vallen we terug naar hopelijk een vijfde plek. Dus wees gerust aloude top 3. Zucht.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *