De dag van Fram

De dag van Fram


Hoewel het typische winterklussen zijn, was de eerste winterklus wel degelijk op een ontluikende voorjaarsdag. Sterker nog, de lente was de dag ervoor begonnen, op 20 maart om precies te zijn. ‘Pril’ is een passend woord.

De grootse plannen van gescheiden accusystemen, walstroom en doorgeroeste motorsteunen vervangen vielen daarmee figuurlijk in het water. Of beter gezegd, waren een brug te ver. Wat restte was het noodzakelijke onderhoud; hier en daar een filter vervangen (lees allemaal) een stukje poetsen en een kapotte impeller vervangen.

Maar daar zal deze zonnige 21 maart niet door herinnerd worden. Nee, 21 maart zal de boeken in gaan als dé dag waarop het anonieme ex-marineschip eindelijk haar naam terugkreeg. De dag dat haar witte buik lokaal werd opgepoetst en versierd met vier frivole letters aan stuurboord én vier aan bakboord. De dag dat de thuishaven met gepaste trots op de spiegel werd onthuld. De dag dat Fram als een prachtig chanson door ieders gedachte zong. De dag dat de verkeersborden heel even Fram blauw leken. De dag dat oud-marineofficieren een saluut uitbrachten op hun eens zo geliefde weekendverblijf. De dag dat het kanonsalvo uit Den Helder door heel het land donderde. De dag dat maritiem Nederland applaudisseerde en de ooit naamloze Friendship massaal een behouden vaart wenste. Zo zal 21 maart 2009 herinnerd worden. In ieder geval door mij.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *