De strijd om de minste fouten

De strijd om de minste fouten

Wedstrijdzeilen is de kunst van zo min mogelijk fouten maken. Maak je minder fouten dan de concurrentie, dan win je de race. Zo simpel is het. Een foutloze race bestaat niet. Ik heb er tenminste nog nooit een gezien. Zelfs niet op Olympisch niveau. Vraag het de zeiler zelf en hij of zij zal zelfs na een eclatante overwinning kunnen benoemen waar nog winst in zat. Maar als je eenmaal voor ligt, eerste bent of bovenaan in een klassement staat maakt dat niet zoveel meer uit.

Een goede race begint al direct met het juiste zeilplan, de juiste spanning op je staand en lopend want. De juiste man op de juiste plek, de voorbereiding, strategie en communicatie. Alles moet kloppen. En hoe vaker je dit spel speelt, hoe makkelijker je sommige stappen neemt of vanzelf gaan. Maar op het niveau waar ik op zeil, is het prettig om bij veel van die stappen stil te staan. Elke week weer.

Want er zijn genoeg fuck-ups mogelijk. Bij de ideale race is de boot in topconditie. Dat wil zeggen helemaal getrimd voor de wind en golfslag, waar nodig geolied, geen kinken in lijnen, geen slijtageplekken, borgpennen gecontroleerd, markers op de juiste plekken en geen aangroei op je onderwaterschip. Daarnaast wil je samen met de hele bemanning de baan een keer doorspreken. En dat is vanavond extra belangrijk, want we hebben we weer de noord baan. En dat is een soort vlinder patroon om een viertal boeien. Wat ook belangrijk is, is dat iedereen op tijd bij de boot is. En dat zijn we. Sterker nog, als ik aan kom lopen zie ik Simon het dek schrobben. Ja mensen, zo kan het ook hè. Extra punten voor Simon.

Liever in de tweede linie starten

Na het bespreken van de baan komt voor ons het belangrijkste punt: De start. Deze vinden we moeilijk als het niet in de wind is. Vorige keer ging het gruwelijk mis, mede door wat lompe indringacties van anderen. Hierdoor startten we als laatste. Maar grappig genoeg wisten we ons goed te herpakken. De slag over stuurboord was direct vrij (iedereen was toch al vertrokken) waardoor we niet alleen onze eigen koers konden bepalen, maar ook vrije wind hadden. En dus lagen we bij de eerste ton al direct weer midden in het veld. Dit was het uitgangspunt voor onze startstrategie: Liever in de tweede linie starten en vrij kunnen varen dan in the pack terecht komen.

Zo gezegd, zo gedaan. We komen aan iets boven het startschip. Met klapperende zeilen dobberen we langzaam verder. We verlijeren iets, maar de rest ook. Hierdoor ontstaat een mooi gat op de startlijn, direct naast het startschip. En 30″ voor de start trekken we de zeilen aan en komt Fram in beweging. We varen vrijwel op het startschot over de lijn, aan de hoge kant van het veld. We kunnen vanaf hier grotendeels onze eigen race varen.

Bij de eerste twee boeien liggen we nog derde, maar al snel pakken we de tweede plek in het veld, achter de Geusje (op de foto hierboven de boot het dichtsbij de pin end). Deze Dehler 28 is sneller dan Fram en het is dus niet gek dat ze voor ons liggen, maar wij weten ook dat we ze kunnen hebben. Dus zetten we de aanval in.

op de hielen

De Geusje verdedigt goed. Ze klappen meerdere keren boven ons. Hierdoor moeten wij soms weer weg tacken om vrije wind te houden. Maar als ze in het kruisrak wederom boven ons proberen te klappen, maken ze een stuurfoutje. Niet groot, maar genoeg om direct één, misschien wel twee scheepslengtes in te lopen. Als we de layline opdraaien zitten we ze echt op de hielen.

Dit is dus zo’n voorbeeld van zo min mogelijk fouten maken. Hun stuurfout kost weer 16 meter. En na de bovenboei, zetten we allebei de spi, maar die van ons staat sneller. Ze proberen ons er nog even uit te loeven, maar ik kies eieren voor m’n geld en val hard af om onder hun door te varen. Het lukt en we zijn ze eindelijk voorbij. De strijd staat op film, zoals je hieronder kunt zien.

 

Een goede start is het halve werk, maar met een goede start wordt een race doorgaans alleen maar spannender. Je kunt eigenlijk alleen nog maar van jezelf verliezen. Het is nu een kwestie van de race foutloos uitvaren. Maar zo simpel is dat niet.

Want afgelopen weken is er gemaaid op het Gooimeer. Gemaaid? Ja de waterplanten zijn gemaaid en ik mocht daar ook even mijn mening over geven in een interview met het Watersportverbond. Maar door het maaien drijven er lossen wierplukken op het Gooimeer. Een soort landmijnen zijn dat. Ga je er overheen, dan is het met je gedaan.

Mijnenveld

Vooral bij de D boei drijft een klein mijnenveld. De eerste keer worden we heel sportief geattendeerd door Jasper van de Flyer. Maar het is ogen openhouden. Daarnaast is het een baan met reachrakken over verschillende boegen, dus de spinnaker moet ‘omgepoold’ worden. Als de wind meer van achter komt kiezen we voor de loefdrop. Al met al maken we weinig fouten en behouden we de koppositie. Ook de navigatie gaat goed. Simon, vandaag op het voordek, heeft de baan met pen op z’n onderarm geschreven en gumt telkens de boei weg die we zojuist gerond hebben. Wat een briljant idee. Hierdoor zijn er meerdere mensen die weten wat de volgende rakken worden. Dubbele punten voor Simon.

Overigens zitten we allemaal lekker in de wedstrijd. Allard weet de instructies goed op te volgen en JJ prefeed de spi smooth en haalt ‘m ook weer foutloos binnen. We gaan als eerste over de lijn en hebben dus line honours. En dat is leuk, maar op handicap kunnen we zomaar nog vierde worden. Daar is geen touw aan vast te knopen met boten als de Jeanne, Jip en Lyra. Zij mogen vanavond ergens tussen 5 en 8 minuten achter ons zitten.

we mogen best tevreden zijn

Maar de goede start, de strakke race, het duel met de Geusje en de line honours voelen als een overwinning. En als we dan uiteindelijk toch tweede worden achter de Spoom, zijn we bijzonder tevreden. Voor die eerste plaats komen we 35 seconden te kort. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik weet waar het aan ligt. Een te ruime boeironding, afleiding door een valstopper die afbrak, beroepsvaart die we proberen te ontwijken. Kleine foutjes. Maar dit was voor ons een super race. Op ORC rating varen we ook bijna alle J/80s eruit, op de nr 1 en 2 na, om nog maar over de SW te zwijgen. Ja, we mogen best tevreden zijn.

Crew: Simon, Allard, Jan-Jaap, Floris

Wind: NNW ruimend naar N 10-12 knopen met vlagen 17.

Finish: 2e van de 14
Race QS Replay
Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *