Doldrums

Doldrums

Wie de Volvo Ocean Race volgt of zelf een echte oceaanzeiler is, kent de Doldrums. Dit gebied nabij de evenaar is berucht door de afwezigheid van wind. Afgelopen woensdag verplaatste de Doldrums zich even naar het Gooimeer.

onder de vier knopen wind zijn we kansloos

Vorige week was het ook al lichtweer. Een tweede plek wisten we eruit te persen. Licht weer is onze grootste vijand. Onder de acht knopen wordt het ploeteren. Onder de zes knopen een strijd van leven op dood en onder de vier knopen wind zijn we kansloos.

En als de voorspelling vier knopen wind aangeeft, is het maar goed dat ik over slechts twee man kan beschikken. Steven, Kasper, René en Allard kunnen niet, maar gelukkig is Hennie terug uit Canada en kunnen we altijd rekenen op Jan-Jaap.

De start is slecht. We zijn veel te vroeg. Noodgedwongen draaien we een stormrondje in deze windstilte en parkeren we Fram. Zo. Die drieënhalve ton ligt op haar plaats en wil er voorlopig niet meer van af. Als een puppie die niet de regen in wil duwen we Fram over de startlijn. Verrassend genoeg liggen we nog geen eens zo heel slecht in het veld. Maar onze grootste concurrent vanavond (en eigenlijk al dit hele seizoen), de Viva la Vida, heeft de strijd met ons verlaten en zoekt het hoger op met de X-79’s.

Voorlopig liggen we nog tweede en weten de opkomende Triton (Dehler 25) van ons af te houden. We slaan een klein gat met de rest van de vloot, maar het is niet te vergelijken met het gat dat de Viva la Vida met ons slaat. Ze liggen zo’n 8 minuten voor.

De wind duikt inmiddels onder de drie knopen

Wetende dat dit absoluut niet onze wind is, zetten we alle zeilen bij. Letterlijk en figuurlijk. Na de lichtweerrace van vorige week heb ik direct een aantal zwakke schakels vervangen in overleg met Mark van de Lijnenspecialist. Zoals de grootschoot. Deze was te dik voor onze blokken. De nieuwe 10 mm Cruiser 24kmix lijn is een verademing en kun je nu ook in licht weer vieren. Ook de lijn van de rolreef is vervangen door een dunner exemplaar dat geen kinken en kronkels geeft die het inrollen blokkeren.  En als je dan toch in de snoepwinkel staat, neem je maar direct een onsje meer mee.

Het resultaat mag er zijn. Alles werkt weer of werkt soepeler. Maar dat neemt niet weg dat de boot en de bemanning op de proef wordt gesteld door deze zachte zomeravond. De wind duikt inmiddels onder de drie knopen en de rimpels verdwijnen uit het Gooimeer. We zitten nu echt in de Doldrums en de boot ligt stil. De windex geeft maar wat, net als bij de J80 naast ons. Allebei wijzen ze een andere kant op. Ook de spinnaker hangt als een vaatdoek. Tijd om de race in te korten.

Dit is een extra handicap en zou eigenlijk wel gecompenseerd mogen worden. Ik moet schippers bellen, whatsappberichten sturen, andere vloten proberen te bereiken en het startschip op de hoogte houden en instrueren. Het lijkt makkelijk zo’n Whatsapp groep, maar als niemand op zijn telefoon kijkt is het nog steeds een uitdaging. Nadat ik Hans van de Viva La Vida te pakken heb en hij als finishschip ad interim bij de B-boei gaat liggen, probeer ik contact te leggen met de andere klassen en stuur ik een appje naar de A en C klasse, waarvan ik zeker weet dat ze nog niet bij de B-boei zijn. Dit gebeurt allemaal tijdens het minutieus trimmen van de spinnaker, het foutloos sturen en de uitgebalanceerde gewichtstrim. Een heel gedoe. Maar goed, we kunnen iedereen finishen en voorkomen DNF’jes. Alleen de Triton heeft het opgegeven en laat een derde plek liggen door vroegtijdig de motor te starten. Eeuwig zonde!

Het laatste rak lijkt een eeuwigheid te duren. Af en toe tikt de wind 2,8 knopen aan en leeft Fram op en loopt de snelheid op naar 1,6 knopen. Bij vlagen gaan we zelfs harder dan de wind. Lang leve de 3500 KG die soms niet van ophouden weet.

We finishen uiteindelijk als tweede en zijn dat ook na handicap correctie. De Viva la Vida heeft ons genadeloos verslagen en daar kunnen we eigenlijk alleen maar respect voor hebben. Maar ondanks het verlies blijkt dat Fram in extreem licht weer gevaarlijk kan zijn. En dat voelt als een overwinning.

Crew: Jan-Jaap, Hennie, Floris

Wind:2-6 knopen ZZW

Baan 11 (ZW kort)

 

Save

Save

Save

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *