Eat my dust

Eat my dust

Dit jaar hebben we nog maar vier wedstrijden gevaren. Crew problemen zijn de grootste oorzaak. Nieuwe banen, nieuwe vrouwen, dat soort dingen. En omdat de boot te koop staat zoek ik geen nieuwe bemanning, want het inwerken kost veel tijd en dat is niet meer de moeite. Maar daardoor hebben we wel vaak problemen met het formeren van een team. Gisteravond kon zowaar de harde kern. Simon (die er dit seizoen wel altijd is) stond weer paraat, maar ook JJ was er weer én jawel – kent u ‘m nog? – Hennie!

Nu de crew compleet was, moest Fram nog even opgefrist worden. Want inmiddels had ik al vijf weken niet meer met haar gezeild. De aangroei aan de onderkant was ongekend. Een eigen upside down wereld, waar miniscule demogorgans zich vast hebben gezogen aan de boot. Ik verwachtte al zoiets dus gewapend met duikbril en spons duik ik onder de boot in mijn warmste wetsuit. Want hoewel het water warm is, is dat na twee uur en een kwartier schrobben toch iets minder.

Boven: Het roerblad en de boeg. Onder: De kiel en een happy Floris die zag dat het goed was.

Ben is er ook en poetst het bovendek. We zetten de high aspect erop en gaan even naar buiten. Met 22 knopen is Fram net een lammetje dat voor het eerst in de wei mag. Vrolijk springt en huppelt Fram over de golven om af en toe een golf op de horens te nemen. Heerlijk.

Terug in de haven bereid ik me voor op de wedstrijd. Ik vraag of de crew op tijd kan monsteren, omdat we echt even in moeten slingeren. Spi hoists, drops, gijpen, loefdrops… Weet iedereen de handelingen nog? Na de eerste hoist, gijp en loefdrop is het antwoord ‘Ja!’. En dat vind ik het mooie van dit seizoen, we zijn zo ervaren dat racen een tweede natuur is geworden. Fantastisch.

De wedstrijd begint en we bepalen onze strategie en bespreken het plan B en zelfs een plan C. We kiezen ervoor om midden op de startlijn te starten, tenzij het druk wordt, want vrije wind is key. Maar het wordt niet druk en we starten als eerste voor de rest uit. Het is de eerste en laatste keer dat we onze klasse nog zien, want de rest van de race varen we met een straatlengte voorsprong. We varen hard, de crew is in optima forma en Fram loopt als een trein. En oh ja, het zonnetje schijnt ook nog. Perfecte condities dus.

Als we de bovenwindse boei (D boei) willen ronden wordt het druk. Twee J/80’s klappen net boven mij en een derde zit mij op de hielen. Het zijn de Joyride, sJees en nJord. De Joyride heeft de ‘inside track’. Ik moet hen ruimte geven maar gelukkig heb ik met de andere J/80’s geen overlap. Het nadeel van dicht op de boei zitten is dat je daarna een gat laat vallen tussen jou en de boei. En dat doet de Joyride. Wij duiken er in. Nu liggen we boven de J/80 en zetten we respectievelijk onze spinnakers en genakkers. Het is druk, chaotisch en terwijl we hijsen worden we omhoog gedrukt. “Loefen!” klinkt het vanaf de Sjees. “Ik ga al,” antwoord ik. We houden de spi vol en langzaam loopt de Sjees weg. Maar het wordt pas echt hectisch bij de benedenboei.

wat nou ‘four knot shit box’

Als we ‘m naderen, komt er tegemoetkomend verkeer van de ORC klasse over bakboord. Intussen kruisen diezelfde J/80’s het spinnakerrak af en klappen ze vlak voor ons naar bakboord en moeten we uitwijken. Ik loef een stukje mee, maar kan niet te ver want dan kom ik in een gijp. Het gaat nét.En als ze voorbij zijn, stuur ik Fram strak achter langs. Fram reageert wild en ongetemd en even lijken we finaal uit ons roer te lopen als we bijna plat gaan. Maar de crew houdt het hoofd koel en de teugels strak. We hebben haar onder de duim en trimmen koelbloedig door. Met zes knopen op het log en een klein dozijn boten om ons heen spuiten we op de benedenboei af. We zijn nog niet verlost van die J/80’s maar vinden een mooi gaatje en prikken Fram strak achter de boei. We hebben de hoogste koers maar willen weg uit die J/80 clutter en klappen binnen enkele scheepslengtes naar bakboord. Inmiddels varen we twee rakken op met de J/80s. Wat nou ‘four knot shit box’. Eat my dust!

Intussen halen we steeds meer ORC boten in. Zij varen in de klasse die vijf minuten eerder is gestart. Na de witte Saffier, Jeanne, Klaver 4, Fair Wind, Pallas en Jip is de Lyra ons volgende target. We gaan nog steeds als een raket, maar zij ook. En downwind lopen we niet in. Tot Hennie’s tevredenheid pakken we ze nog net op het kruisrak richting de finish. We zien daar ook de Spoom en Brizo uit de ORC klasse finishen. Potverdikkie. We halen zelfs snelle boten uit die klasse in. En natuurlijk pakken we line honours in onze eigen klasse.

Uitslag

Zat er dan helemaal niks tegen? Jawel, de schoothoek van het grootzeil knalde eruit. Maar ook met dat bijltje hebben we vaker gehakt en dus was deze medium crisis snel bezworen. #teamwork In het clubhuis wachten we op de uitslag. Maar we worden niet genoemd. Althans, niet in onze klasse. Ze hebben ons per ongeluk meegerekend in de ORC klasse en daar zijn we vijfde geworden. En dat is een knappe prestatie als je bedenkt dat we vijf minuten later zijn gestart. Waarschijnlijk als je die vijf minuten er aftrekt pakken we een 2e of 3e plek in de ORC. Leuk, maar ik wil weten hoe we in onze SW klasse zijn geindigd. We verwachten een hoge plek, maar hebben we ook de Clara verslagen? Na een herberekening is het antwoord overtuigend ‘ja’. We zijn eerste en hebben een vijf minuten voorsprong op de nummer twee. Eat my dust!

Racen zit in ons bloed

Vanavond hebben we weer eens laten zien dat racen in ons bloed zit. Maar na vanavond zit er ook nog iets anders in ons bloed. Het is dat stofje dat je hersenen een signaal geeft waardoor je blij wordt. Het is dat monstertje dat in je brein ontwaakt en zegt: “Ik wil meer.” Ik heb wedstrijdzeilen al vaker vergeleken met drugs. Je kunt ervan afkicken, maar als je ooit zo verslaafd bent geweest als ik, dan is één zo’n race genoeg om weer helemaal terug te vallen. En ja, ik ben nog steeds high van gisteravond.

Crew: Simon, JJ, Hennie, Floris
Wind: 8-14 knopen WZW krimpend naar ZW
Baan: 12 Zuidwest lang
Finish: 1e
Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *