De eerste wedstrijd

De eerste wedstrijd

De eerste wedstrijd van de Woensdagavond Competitie is heilig. Het is de wedstrijd waarop zowel de boten als de crews nog niet helemaal ‘up-to-speed’ zijn. Als het je lukt om vóór de eerste wedstrijd een uurtje te oefenen met je crew, dan kun je makkelijk punten scoren. Vooral omdat de helft van de vloot nog op de kant staat of in elk geval nog niet ‘race ready’ is. Moet je eigen boot natuurlijk wél race ready zijn.

En dat IMG_1707waren we niet. Fram’s kiel moest hoognodig behandeld worden. Roestbruine bloemkolen bloeide door oude primer en onbekende antifouling lagen. De kiel las als een boek. Hoe verder je bladerde, des te spannender werd het verhaal. Zestien uur, twee Perago schijven en anderhalve boormachine verder was de kiel kaal. Nog even een halve dag schuren met korrel 40 en de eerste primer kon erop. Vervolgens anderhalve kilo epoxyplamuur en dan nog maar slechts 6 lagen VC Tar en de finishing touch: VC17m.

De klus aan de kiel liep dus iets uit en daardoor werd het vooral een race om überhaupt te kunnen racen. Inmiddels is het de zaterdag voor de WAC. T-3 zouden ze bij de Volvo Ocean Race zeggen. Overigens ga je door diezelfde Volvo Ocean Race bijna denken dat je de boot wel even snel optuigt in je eigen boatyard. Op zich kom je een eind en de mast stond getrimd en wel in een paar uur. Maar Fram is niet van koolstofvezel. En daar kwamen we tien minuten voor de start achter.

Woensdag

Het is race day! Het aloude virus grijpt weer koortsachtig om zich heen en ik refresh meerdere malen Windfinder, download nieuwe grib files op mijn iPhone en bekijk nogmaals de kaart om de race vast in gedachten te varen. Op de boot moet ik nog van alles doen; het onderwant is nog niet geborgd (ringetjes waren op), toplicht is nog niet aangesloten, de kaartmap moet nog tegen het kajuitschot geplakt worden en ik moet de raceQs app niet vergeten te starten. Wat ik overigens wel doe.

De rest lukt wel en we zijn een dikke 20 minuten voor de start buiten. Heerlijk windje maar WTF? Wat is die opkomst hoog! Daar gaat mijn theorie. Van de 35 inschrijvingen tot nu toe zijn er 34 op het water. Opeens vrees ik dat wij juist die boot zijn waar je makkelijk van kan winnen omdat ze niet goed zijn voorbereid. En dat blijkt ook met zo’n 10 minuten voor de start.

“Volgens mij kan je verstaging wel wat strakker” zegt Hennie. Ik kijk naar het want en zie drie stagen bungelen als een stel hangjongeren; verveeld en lamlendig aan lij. Oh ja, Fram is niet van koolstofvezel en de boot ‘zet zich’ nog even als de mast er net op staat. Een goede voorbereiding is het halve werk. We staan nu dik 1-0 achter.

Snel de steeksleutels gepakt en het hoofdwant een paar slagen aangedraaid en hup naar de starting box. Maar net als het vijf minuten sein klinkt doen wij een Wouter Verbraakje en lopen op de klippen vlakbij het subtropisch eiland De Schelp.

“René start de motor! Iedereen aan lij en de zeilen strak aan!”, roep ik. Tollend om de geplamuurde kiel komen we los. Snel naar het start gebied. We draaien een kort lusje en gaan meteen voor de final approach naar de startlijn. We starten stiekem best wel heel erg goed.

Ik heb de mannen uitgelegd dat als we een gat over stuurboord zien, we meteen moeten klappen. Door de aanvaring van de Spoom en de Lyra op de startlijn ontstaat dat gat vrijwel direct. We klappen, maar die verrekte Spoom komt toch te snel op ons af en moeten weer terug naar bakboord. Even later kunnen we Fram er wel tussen prikken en varen we weg van de vloot en in de vrije wind. We nemen geen risico en varen iets verder door dan misschien noodzakelijk was. De rest van de vloot lijkt al dichtbij de eerste boei, maar dan komen wij hard over bakboord aan en gaan net voor Team Windrose als vierde om de eerste ton.

Kopgroep

De kopgroep bestaat uit de bekende boten; Team Kyan, de Knoet en de Brizo. Ze varen hard, maar wij ook. Sterker nog, we houden ze bij! Dat is ons ook nog niet eerder gelukt. Hennie blijft doortrimmen en Steven en René geven de vlagen door, houden de achterhoede in de gaten en kijken waar de wind zit. Wat loopt dit soepel!

Het eerste downwind rak komt eraan en de spi staat voor ons doen laat. We zijn een beetje roestig. Inmiddels is de Geusje ons voorbijgelopen. Dat mag, maar niet te ver, anders winnen we niet op handicap. Na nog een spirakje zetten we koers naar de laatste boei voor de finish. We liggen vijfde maar van de vier boten voor ons, gaan er drie nóg een rakje varen. “We varen toch korte baan? Waarom gaan ze dan nog een keer het spirak varen?” Alleen de Geusje voor ons lijkt ook de korte baan te varen. Verwarring slaat om in onzekerheid en ik roep naar Frans op de Blue Box. “Korte baan toch?” “Ja”, antwoordt de krullenbol vanuit de zeereling. Mooi!

We prikken Fram om de laatste boei en zetten koers naar de finish. Alleen de Geusje vaart nog voor ons. Maar wij zijn de lulligste niet en roepen naar de Kyan en de Knoet dat het een korte baan is. Bij Team Kyan vliegt de spi naar binnen en maken ze direct rechtsomkeer. Ze vergeten daarbij wel de laatste boei te ronden. Hetzelfde geldt voor de Brizo. De Knoet gelooft het niet en vaart gewoon verder.

We gaan als derde over de finish (de Brizo zat nog net voor ons) en zijn stoked! En dan begint het speculeren. Heeft Geusje genoeg voorsprong om ook op handicap voor ons te eindigen? En zit de Spoom ver genoeg achter ons om ook daadwerkelijk achter ons te laten? En die nieuwe Dehler 25? Wat voor handicap heeft die? Een podiumplaats zou mooi zijn, maar waarschijnlijk worden we vierde of vijfde. Ook mooi!

In het clubhuis laat de uitslag even op zich wachten maar dan komt de krullenbol met z’n laptop uit de commissiekamer en klinkt de scheepsbel. Er zijn twee aanvaringen geweest en in totaal vier DSQ’s. Als we bij de top vijf aankomen horen we onze naam pas op een tweede plek! Whoohaa! Wat gaaf! Tweede met nul voorbereiding! Toegegeven, drie boten die normaal voor ons zouden eindigen kregen een DSQ of voeren de verkeerde baan. Maar hé, navigeren is ook wedstrijdzeilen.

Wind: 10-15 kn NW

Baan: 15 NW kort

Crew: Hennie, Steven, Rene, Floris

 

PS zo is de kiel geworden #boatporn

You're looking at boatspeed!

You’re looking at boatspeed!

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *