FUBAR

FUBAR

FUBAR is een Amerikaanse afkorting, die meestal in slang of groepstaal wordt gebruikt. Het is een acroniem voor Fucked up beyond all recognition. Het heeft dus een negatieve betekenis en wordt gebruikt om iets te omschrijven dat niet meer goed te maken of te repareren blijkt te zijn.

Varianten[bewerken]

Andere varianten ervan zijn:

  • Fucked ubeyond all repair
  • Fucked ubeyond all reality
  • Fucked ubeyond all reason
  • Fucked ubeyond all recall
  • Fucked ubeyond all recovery
  • Fucked ubeyond all relief
  • Fucked ubeyond all restitution
  • Fucked ubeyond all renaissance
  • Fucked ubeyond any resolvability
  • Fucked ubeyond any recognition
  • Fucked uball rights
Bron: Wikipedia

En de race van gisteren was Fucked Up Beyond All Repair. We verkloten de start. Als ‘startverkloten’ een Nederlands werkwoord zou zijn, dan zou in het woordenboek onze start als voorbeeld gebruikt worden. Het idee was om met de eerste linie mee te starten. Dat doen we eigenlijk nooit. En nu weet ik weer waarom. We bleven dicht bij de KYan, maar komen er al gauw achter dat we opgesloten zitten en veel te vroeg op de startlijn aankomen. We vinden een gaatje aan lij en ontsnappen. Dan maar laag bij de pin end starten (is niet favoriet). Daar vinden we de Pallas die ons op het laatste moment omhoog loeft (zijn goed recht) en over de startlijn drukt. “Gooi Fram in de wind,” zegt JJ. Good call. En dat doe ik, maar de fok zit nog in de klem en trekt plotseling bak. “FOK LOS!” bulder ik. Maar het is te laat. Fram draait door de wind naar stuurboord en de vloot over bakboord is slechts 1 scheepslengte verwijderd.

We gaan op bezoek bij de Spoom. Het is daar namelijk altijd gezellig, maar dit was een beetje onaangekondigd. Gelukkig gaat Jørgen vaak naar de sportschool en kan hij Fram afhouden. Sorry Leo, Katja en Jørgen! Daarna moeten we nog meer boten ontwijken. We vallen verder af, maar hebben geen vaart. De Brizo roept. “We zijn stuurloos, ik probeer zo hard mogelijk af te vallen” roep ik terug. Het lukt en zij kunnen met een klein loefje ons ontwijken. We gaan terug over de startlijn en starten over stuurboord. Hé, dat klinkt bekend. Hadden we dat zaterdag ook niet?

we lopen de rest van de race achter de feiten aan

Het enige voordeel is dat we nu even vrije wind hebben. We vinden gelukkig direct aansluiting met het veld maar lopen de rest van de race achter de feiten aan. Yep, we fucked this one up beyond all repair!

Tot overmate van ramp varen we ook nog de noordbanen. Die zijn nooit echt up down. En dan hebben we het zwaar. Nee, deze race wil ik snel vergeten. Is er dan helemaal niks positiefs? Tuurlijk wel. Het eerste spinnakerrak was bruut. Vol gas reachend, twee meter achter de Spoom en naast de Geusje of Brizo (I don’t recall) was spectaculair. Helemaal als we in de hekgolf van de Spoom zitten en een daar een nog dikkere hekgolf van maken. Halverwege de race legt Team Windrose ons ook nog even super mooi op de gevoelige plaat. Thanks! En het was prachtig weer. Dus waar hebben we het over. En niet onbelangrijk, we hebben weer wat geleerd. Tot volgende week!

 

Crew: René, Allard, JJ, Floris

Baan: 1 

Wind: NNW 11kn

Finish: 7e van de 16
Next Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *