Gone in 60 seconds

Gone in 60 seconds

De eerste zondag van de Pinguïn Cup kon niemand uit mijn bemanningspoule. En dan moet je weten dat die poule acht man sterk is. Ja, ik stond er ook van te kijken. Fram bleef in de box en ik stapte op de Juul. Hoewel op zo’n J/80 zeilen echt te gek is, gaat er toch niks boven racen met je eigen team op je eigen boot. Gelukkig had ik voor de tweede zondag drie man.

…drastic measures

Op zich kan het met drie, maar aangezien ik dit jaar zoveel bemanningsproblemen had, besloot ik de poule uit te breiden. Drastic times call for drastic measures. Ik plaatste een nieuwe oproep op teamfram.nl. Na twee uur en een overbelaste website had ik meerdere goede kandidaten. Wat een luxe! Een inbox vol zeilinstructeurs, Volvo Oceanracers en ervaren enthousiastelingen. Ik kon zowaar ‘cherry picken’.

Een paar mensen vielen op en nodigde ik uit voor de Pinguin Cup. Jan-Jaap Spijkerman was er één van. Hij bleek ons al een tijdje te volgen en heeft de nodige ervaring op een J/120 en een Jeanneau Rush. De ander, Erwin van Helden, blijkt een mede IJburger en heeft de Fastnet 2013 op een Volvo Ocean Race bak gevaren. Die moet je natuurlijk alleen al voor de verhalen aan boord hebben.

Hierdoor had ik vijf man voor de wedstrijd. Eigenlijk één teveel, maar omdat ze even up to speed gebracht moesten worden kon het geen kwaad. Helaas appt Kasper zaterdag slecht nieuws. Griep. We zijn terug bij vier.

Zondag is allesbehalve een rustdag. Ik race naar Naarden en verwelkom de nieuwe bemanning. Ze krijgen een spoedcursus Framsiaans en zullen meteen vol aan de bak moeten. Upwind is Jan-Jaap het drukst aan de genua, maar downwind krijgt Erwin het voor zijn kiezen met de piano. In elk geval kan ik rekenen op onze vertrouwde voordekker René.

Maar als we eenmaal buiten zijn, is er bijna geen wind. We oefenen nog even met de spi en lopen al gauw 2 knopen. Jammer. Ik had gehoopt op iets meer wind.

Pinguin Cup

Links Jan-Jaap en rechts yours truly.

Net als vorige week wordt de start flink uitgesteld. Het gebrek aan wind en een flinke windshift zijn de spelbreker. Als de startprocedure eindelijk begint houdt het startschip zijn eigen tijd aan. Om 13:59.54 klinkt het vijf minuten sein. Zes seconden voor een logische GPS tijd. Maar goed, ze toeteren consequent door. Wij zijn intussen druk met de start. Er staat zo weinig wind dat we de vaart in de boot moeten houden en goed moeten uitkomen op de startlijn. Maar belangrijker nog is de vrije wind.

Maar al snel wordt duidelijk dat er iets helemaal mis is.

Met de nieuwe mannen aan boord vergeet ik dat ik eigenlijk iemand had moeten aanwijzen voor de tijd. Normaal is Kasper of Hennie Mr. Countdown, maar nu doet niemand dat. Dan klinkt de toeter van het startschip. We sturen omhoog en varen als eerste over de startlijn. Helemaal vrij! Wauw, dit is goed. Maar al snel wordt duidelijk dat er iets helemaal mis is.

“Je bent te vroeg gestart!” hoor ik Xander vanuit zijn nieuwe boot roepen. TW81 roept me ook nog aan. Ik kijk op de klok: 14:04:32. Shit! We starten pas over 22 seconden. We zijn op het 1 minuut sein gestart, 60 seconden te vroeg dus.

We draaien om en gaan terug. Inmiddels klinkt het ‘echte’ startsein. Wat een blunder. Dit is ons nog nooit overkomen. De start is FUBAR. We draaien terug over de startlijn en starten als laatste boot. We sluiten aan in de stoet naar bovenboei. Hierdoor hebben we veel vuile wind, maar Johan heeft gelijk. ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’, dus kunnen we helemaal vrij een stuurboord slag maken. Bij de bovenboei hebben we de eerste boten al ingehaald. Dan komt het moment waar een fuck up snel is gemaakt. Het punt waar we de spinnaker gaan hijsen.

Maar het gaat goed. De zwakke wind is nu eigenlijk wel prettig. Erwin prefeed de spi, Jan-Jaap heeft de loefschoot vast en ik doe het grootzeil en heb de lijschoot vast. We ronden de ton en halen meerdere boten in op het voordewindse rak.

Oh yeah! Dit loopt goed.

Het andere cruciale moment is de drop. Het moment dat de spinnaker naar beneden moet, we moeten gijpen en de ton moeten ronden. Oh ja, het is wel verstandig als we ook rekening houden met de andere boten, want het wordt druk bij de boeironding. We besluiten de spi er iets vroeger af te halen. We hebben de inside track ofwel binnenbocht en halen Team Windrose en de nieuwe oude First 27  van Xander  in de boeironding in.

Oh yeah! Dit loopt goed. We zijn back on track. We herhalen dit allemaal nog één keer van vooraf aan en gaan vervolgens over de finish. Ondanks de slechte start hadden we een goede comeback. Maar de tweede race willen we écht vlammen.

We starten bij de pin end. Die ligt zonder twijfel gunstiger. En als je dan direct een stuurboord slag kunt maken heb je en grote voorsprong op de rest. We komen goed uit. Alleen zit de Vivace nog boven ons. We loeven op en roepen ‘omhoog’. De pin end komt dichterbij. We hebben nog 30 seconden te gaan. Dit wordt close!

We drukken de Vivace over de startlijn en varen langs de lijn naar de pin end. Met nog acht meter te gaan klinkt het startschot. We zijn weg. Maar de Vivace ook. Ze moeten nog eerst terug naar de startlijn maar doen dat niet.

We liggen direct eerste. Wat een briljante start. Maar nu ook echt. Intussen is de wind toegenomen naar zo’n acht knopen met een vlaagje tien. We lopen lekker en liggen af en toe op één oor. De wind draait enorm en het is dus goed opletten op het kruisrak. Want één goede windshift en je ligt tientallen meters voor, maar één verkeerde…

Alle handling loopt strak aan boord en de sfeer is goed. We liggen helemaal vrij en varen als vierde over de finish. Ik schat dat we dat ook liggen na handicapcorrectie. Na de finish gaan we vol gas terug naar Naarden. Door het uitstel is René nu een beetje laat en Suus een beetje boos. Sorry Suzanne, hij kon er echt niks aan doen.

Fastnet Race 2013

Terug in de haven drinken Erwin, Jan-Jaap en ik nog een biertje. Erwin vertelt over zijn Fastnet Race in 2013 aan boord van de Volvo Ocean 60 van Roy Heiner. Samen met vrienden hadden ze Heiner gebeld of ze op zijn boot de Fastnet mochten varen. En dat mocht. Moesten ze wel een paar maanden in training bij Roy. En dat begon in Portugal, de thuishaven van de Team Heiner 1 (voormalig Team Tyco uit 2001-2002). Dat lijkt me ook wel wat. Maar het prijskaartje zal niet mis zijn.

Erwin op beide foto’s links in beeld.

De races waren gezellig en de bemanning goed. En we mogen ze vaker bellen. Dat is goed nieuws. Intussen ben ik wel erg benieuwd naar de uitslag. Maar maandag kijk ik tevergeefs op de Facebook-pagina van WSV Almere-Haven. Ook de website laat nog geen uitslag zien. De printer is kapot. Was ‘ie vorige week ook al. Het is een smet op de doorgaans strakke organisatie van WSV Almere-Haven. Het duurt tot woensdag voordat ik lees dat we de eerste race tweede(!) zijn geworden en de tweede race vierde. Maar eigenlijk derde, want de onreglementair gestarte Vivace is eerste geworden. Een mooi resultaat. Vooral die eerste race waar we een waardeloze start hadden en een zelfde soort wind. Dan zie je opeens dat deze klassenindeling voor Fram het leukste is. Door tegen andere logge, zware 28 voeters te varen ontstaat er een leuke strijd. Verder denk ik dat we vaker een proefstart op het 1 minuut sein moeten doen. 😉

Crew: Jan-Jaap, Erwin, René, Floris

Wind race 1: 4-6 knopen

Wind race 2: 8-10 knopen

Finish race 1: 2e

Finish race 2: 4e

 

 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *