Harder, better, faster, stronger

Harder, better, faster, stronger

Ik duik toch nog maar even het water in met een spons en duikbril. De voorspelde 7 knopen wind is voor ons een uitdaging. Dus onder het motto ‘leave nothing to chance’ moet het onderwaterschip glad en schoon. Want acht knopen is voor ons het omslagpunt. Daaronder wordt het vooral een strijd tegen onszelf. En die strijd gaan we aan met René, Simon en JJ (en ondergetekende natuurlijk). Simon, JJ en ik hebben nog de zoete smaak van vorige week in onze mond. Dat was een prachtige race met line honours en een tweede plaats. Vandaag wordt anders. Of toch niet? Want eenmaal buiten waait het harder dan de voorspelde 7 knopen.

Ook is de windrichting anders dan voorspeld. Namelijk noordwest i.p.v. noord. Dat betekent een bijna in-de-windse start op onze vaste startlijn! We varen een keer parallel aan de startlijn en timen de ‘time to burn’ op veertig seconden. Veertig seconden van startschip tot pin end. Het valt direct op dat we over bakboord nauwelijks over de startlijn kunnen steken. Een stuurboord start bij de pin end is het mooiste, maar ook het meest risicovol. We besluiten om toch over bakboord naar de pin end te varen en dan precies bij de pin end, op het startsein, over stag te gaan. Onze time run betaalt zich uit. We komen vrijwel op het startsein bij de pin end. De Jeanne doet wat wij niet durfden en starten over stuurboord bij de pin end, prachtig voor iedereen langs. Hierdoor klappen we niet direct zoals we aanvankelijk wilden, maar zeilen iets verder door.

Het is nog steeds een prachtige start en we liggen tweede bij de eerste ton. We zetten de spi terwijl we met een knik in de schoot nog wat hoogte proberen te pakken. Maar als de spi wind vangt lopen we bijna uit ons roer. Ik houd Fram ter nauwer nood onder controle. De druk op het roer is gigantisch, maar als ze iets overeind komt, kan ik afvallen. We knallen met een dikke zes knopen de Jeanne voorbij en liggen eerste.

Na de benedenboei beginnen we aan ons kruisrak. De wind is met 10 knopen prima. Maar dan horen we een harde knal en komt het grootzeil naar beneden. Het oog voor de val is helemaal kapot gescheurd. Maar gelukkig zit er een tweede oog achter en hebben we nog de kraanlijn. Ik geef instructies aan de mannen en vaar door op de genua. We verliezen iets hoogte, maar geen snelheid. Binnen een minuut staat het grootzeil weer en klappen we richting de bovenboei. Fantastisch teamwork!

Intussen merk ik dat de helmstok 15˚ is gedraaid en dat de boot toch rechtdoor gaat. Blijkbaar is de helmstok over de roerkoning verschoven. Zou dat komen omdat we bijna uit het roer liepen? Het is zorgelijk, maar zolang we kunnen racen, varen we door.

We houden de koppositie lang vast, maar halverwege de race verschijnt toch die 7 knopen op de windmeter en komt de snellere Brizo voorbij. Grappig genoeg varen we vier rakken vlak achter elkaar. Intussen zoekt de snellere Viva la Vida ook aansluiting. We proberen ze af te houden en dat lukt. Maar als de wind verder inzakt en nog maar 5 knopen klokt, is het gedaan. Op het laatste rak voor de finish knallen zij voorbij. Wat een verschil in boatspeed! Voor de uitslag maakt het gelukkig niet uit, maar opvallend is het wel.

  

 

Terug in de haven komt er een plukje wier onder de boot vandaan. Zou dat de reden zijn dat we op het laatste rak zo langzaam gingen of hebben we die pas na de finish opgepikt? Het maakt niet uit. We hebben goed gevaren, zelfs in de lichte condities. En zelfs met de pech onderweg. We ruimen de boot op en ik mag weer de mast in, want de grootzeilval zit nog in de top. Ik doe het met een grote grijns want zonder al te veel rekenwerk durf ik te zeggen dat we vandaag op het podium staan.

We worden inderdaad tweede achter de Klaver 4. Een prachtig resultaat, vooral omdat we de halve race in de voor ons zo moeilijke condities zaten. De volgende ochtend aan het ontbijt neuriet mijn zoon “Harder, better, faster, stronger” van Daft Punk. En ineens weet ik de titel voor deze blog.

Crew: René, Simon, JJ, Floris

Baan 16

Wind: NW ruimend naar NNW 10-11 knopen afnemend tot 5-7 knopen

Finish: 2e van de 13

 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *