Light conditions

Light conditions

Windfinder, Pocket Grib, Windguru, ze zeggen allemaal hetzelfde: weinig wind. En ze voorspellen bovendien een spatje regen. Dat zijn de ergste avonden. Geen wind, wél regen. Maar gelukkig zitten ze er alle drie naast. Als we om zeven uur naar buiten varen staat er nog een mooie bries van een knoop of vijf. En de stralende zon drijft de temperatuur tot ver over de 20 graden. Het lijkt wel zomer.

Door onze vaste startlijn en de zuidoosten wind, hebben we weer eens een voordewindse start. We kijken even over welke boeg we gaan starten en maken dan de time runs. Maar als ons vijf minuten signaal klinkt liggen we zo’n 250 meter van de startlijn en valt de wind helemaal weg. Het zijn light conditions en daar zijn we niet echt goed in. Ons plan valt in duigen en we varen zo snel als we kunnen richting de startlijn. Het zal er om spannen. Als we nog maar vijf scheeplengtes verwijderd zijn, zijn we pas zeker dat we op tijd gaan starten. We zijn zelfs iets te vroeg. We doden de laatste seconden door op te loeven over bakboord en langs de startlijn naar het startschip te varen. Dan klinkt het startsignaal. We vallen af en zetten direct de spinnaker. We liggen eerste.

20160622_204231bew

Helaas zit de lijschoot als een boa constrictor om de spinnaker en perst hij alle lucht uit de spi. Het ziet er vreemd uit en het vaart ook vreemd. Het is niet op te lossen met wat rukjes, dus moet de spinnaker weer naar beneden. Als de wurgslang verwijderd is, trekken we de spi weer in de top en kunnen we de race hervatten. Intussen zijn we wel onze koppositie verloren aan de Ferox die er als een haas vandoor gaat. Vanavond heeft de Ferox voordeel van zijn ingekorte kiel en is hij niet bij te houden. Wij helaas wel. De Wilde Vogel zit ons op de hielen, met daarachter de Quest en Team Windrose.

Onder spinnaker lopen we iets uit. Op het tweede kruisrak zitten we zo dicht achter de Spoom (die vijf minuten eerder startte) dat we snel weg tacken voor vrije wind. Hierdoor worden we min of meer richting de linker kant van het veld gestuurd waar de spinnakerende boten terugkomen van de bovenboei. Als we eenmaal bij de bovenboei aankomen zijn we door de Pallas en Quest ingehaald en liggen de Wilde Vogel en Team Windrose op onze spiegel. Grrrrr…

Dit zijn dure seconden.

We hebben duidelijk een slechte tactische keuze gemaakt. Enigszins geïrriteerd maan ik de mannen alles op alles te zetten en gefocust te trimmen. Alsof ze dat nog niet deden. Maar goed, we zijn wel allemaal extra alert en trimmen de boot maximaal. Ook onder spinnaker leggen we de boot in een hoek. Even lijkt het te werken. We komen dichter bij de Pallas en de Quest, maar dan komt er een binnenvaartschip aan en moeten we wijken. We loeven flink op en met een klapperende spi laten we het binnenvaartschip passeren. Achter hem vallen we scherp af en vervolgen onze oude koers. Dit zijn dure seconden.

20160622_204221

We gaan achter de Pallas om de benedenboei, met de Quest aan de buitenkant. We profiteren maximaal van de inside track en na de boei zitten ze in onze vuile wind. Op onze beurt zitten wij in de vuile wind van de Pallas. Maar we lopen hoog en hard en ontspringen de dans.  Dit kruisrak doen we iets beter. We liggen weer tweede, maar nog steeds zit iedereen te dicht op onze kont.

Het laatste spinnakerrak laten we Fram naar loef hellen. De boot vaart immers iets harder als ‘ie in een hoek van ca 10 graden ligt. En als we naar loef hellen komt de spi beter achter het grootzeil vandaan en zit het grootzeil hoger boven het water. Optimist style zeg maar.

Optimist Style

Het lijkt te werken en we lopen weer flink in op de Spoom. Sterker nog, bij de boeironding moeten we uitwijken voor zijn opgetrokken buitenboordmotor. We koersen naar de finish. De Ferox is al uit zicht en heeft naast line honours nu ook een eerste plaats. Wij gaan als tweede over de lijn maar Team Windrose zit dicht achter ons, net als de Flyer. En wat doet de Lyra?

We timen nog de finish van de Windrose en we twijfelen of we die net wél of net niet te pakken hebben. Ook de Lyra en Flyer kunnen onze tweede plek nog in gevaar brengen.

Piet Veerman

Terug in de haven gaan we aan de Radlertjes en klinkt er weer eens muziek aan boord. Ik heb de cd met zeilmuziek weer gevonden. Een top cd met wereldartiesten als Piet Veerman (Sailing home), Enya (Sail away) en Hans Zimmer (Pirates of the Carribean). Voor de opstappers staat The Passenger van Iggy Pop er ook op. En mochten we nog eens een mast overboord varen, dan zetten we nummer 9 op: ‘Nothing else matters’ van Metallica. Ik zei het toch? Een top cd!

In het clubhuis horen we de uitslag. De Flyer is op een 8e plek geëindigd, dus daar hebben we geen last van. Team Windrose wordt vijfde. Frans, onze wedstrijdleider, gaat verder: “En op drie is geëindigd de Lyra. En op twee een boot die volgend jaar naar de andere klasse moet; de Fram!” Yes! We zijn tweede. Dat is goed voor het klassement, want vorige week stonden we nog gedeeld eerste overall. Nu leiden we iets steviger het klassement. En dat in een avond met ‘light conditions’!

Crew: Hennie, Rene, Jan-Jaap en Floris

Baan 7 ZO kort

Wind: 3-6 knopen

Finish: 2e (van de 12)

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *