Pampus Regatta 2015 Dag 1

Pampus Regatta 2015 Dag 1

De Pampus Regatta is ‘mijn’ regatta. Ik steek daar, samen met de rest van de organisatie, ontzettend veel tijd in. Maar het resultaat mag er zijn. Want in een tijd waar alle grote regatta’s inclusief de 24-uurs zeilrace, Lenco Regatta en Almere Regatta het met minder inschrijvingen moeten doen, presteren wij het om meer boten aan de start te krijgen dan vorig jaar. 87 om precies te zijn. U hoort, ik ben daar best een beetje trots op.

Het enige nadeel van het organiseren van zo’n zeilevenement is dat ik redelijk uitgeblust aan die wedstrijd begin. Er gaat altijd meer werk inzitten; nog even een persbericht, vragen van deelnemers beantwoorden, even nog wat promotie via onze social channels, een vergadering in Durgerdam, gesprekken met sponsors… Dat ga ik volgend jaar anders doen.

Wat ik ook anders ga doen is de crew regelen. René heeft zich keurig op tijd afgemeld voor de Pampus, waarop ik Maureen als goede vervanger had. Maar die kampte met een nekhernia. Daarop heb ik Willem Jan gevraagd om mee te varen. Die wilde dat wel. Helaas kreeg hij wat problemen waardoor hij een week van te voren moest afmelden. Ik sta voor de derde keer voor een uitdaging, maar ik heb nog één troef. Het wordt tijd dat ik die op tafel leg.

Ik bel de ‘sluwe vos’. Lodewijk zou aanvankelijk met zijn eigen boot gaan varen, maar na de 24-uurs was het teveel moeite om nóg een keer die Vecht af te varen vanuit Loosdrecht. U begrijpt, mijn uitnodiging werd enthousiast ontvangen.

Eindelijk heb ik de bemanning rond. Zaterdags varen we met Hennie, Kasper, Lodewijk en ik. Zondags vaar ik met Hennie en Lodewijk, want zo’n lange baan heeft minder handeling en dat kunnen we prima af met z’n drieën.

Logistiek staan we óók voor een uitdaging. Fram moet naar Durgerdam, maar ik stap pas zaterdag aan boord. Gelukkig vaart Ben op vrijdag vanuit Hoorn naar Naarden. Ik vraag hem de boot in Durgerdam af te leveren en breng hem vervolgens met de auto naar Naarden. Ik zal zelf pas zaterdagochtend aan boord stappen, maar Hennie en Lodewijk niet. Die rijden naar Naarden om daar één auto achter te laten en vervolgens naar Durgerdam te rijden. Kasper en ik stappen zaterdag op, maar hebben allebei geen auto tot onze beschikking. Volgt u het nog? Ik noem het niet voor niets een uitdaging. Gelukkig is daar Steven, die de prijs voor meest betrokken bemanningslid van Team Fram verdient. Niet alleen stond hij de laatste WAC’jes op de kade voor de nodige team spirit (en biertjes), hij bood zelfs aan om ons zaterdagochtend om 8.00u naar Durgerdam te brengen. Daar maken we graag gebruik van.

En dus staan we zaterdagochtend fris en uitgerust op de kade van Durgerdam. Klaar voor some serious sailing. Alleen is Fram er nog niet klaar voor. Want voor haar box liggen ongeveer tien kwarttonners dubbel geparkeerd. Dat is op zich niet erg, maar wij zijn de eerste startgroep en die kwarttonners starten een half uur later. Ze maken nog geen aanstalten, terwijl wij op onze zeillaarzen heen en weer wippen. Als ik uiteindelijk nog een keer duidelijk maak dat wij over 40 minuten starten, komt er beweging in de groep.

20150912_090719_resized

We varen vol gas naar het startgebied, dat duurt een klein half uur. Dan hebben we nog nèt genoeg tijd om de startlijn te meten. De pin end ligt ietsje gunstiger, maar het is te verwaarlozen. De startlijn is ongeveer anderhalve minuut varen. We gaan toch voor de pin end omdat we weg van het kluitje willen bij het startschip. We zijn nog iets te vroeg en dus draaien we een rondje. Overstag, afvallen, gijpen en PANG!

Nee dat was niet het startschot. Met nog iets meer dan een minuut voor de start breekt de grootschoot los van de giek. Godverdo… Ik zeg meteen tegen Lodewijk waar de reserve harpjes hangen. Er wordt gekeken en gemeten, maar geen één past op het vioolblok van de grootschoot. Intussen heeft het startsein al geklonken en nadert de pin end. We moeten iets. We moeten starten. ‘Genua aan’, zeg ik. Hennie reageert rustig, ‘Laat het gaan Floris, deze race is afgeschreven.’ Maar daar wil ik niks van weten. Op alleen de genua kunnen we ook zeilen. Dus loef ik Fram op en starten we de race achter de vloot aan. Intussen wordt de reserveharp verwisseld met het harpje van de borglijn van de hekstag, want die past wel op het vioolblok. Alles wordt aangedraaid en nu kunnen we echt racen.

DSC_0715

We liggen laatste. Niet verwonderlijk. Maar we vechten ons zover mogelijk terug. Van de 15 boten in onze klasse kunnen we terugkomen tot een negende plek. Dit is niet de beste manier om een regatta te beginnen. Van de drie wedstrijden vandaag mag er één worden weggestreept, maar het is altijd lullig als je weet dat dat je eerste wedstrijd is.


Een stripverhaaltje:


De tweede race starten we perfect. Als eerste, helemaal vrij en op volle snelheid. Maar toch worden we onder de voet gelopen door de Flyer, de Windrose en de Tirions. Deze moeten allemaal achter ons zitten op handicap maar liggen dat niet. De Flyer perst ook nog even zijn boot tussen Fram en de boei terwijl hij geen enkel recht heeft. We protesteren niet. Maar het is wel een domme actie.  Adriaan van de Funrunner zegt dat hij in elk geval even een strafrondje moet maken. Dat is inderdaad wel zo netjes, maar ook dat doet hij niet. Nou, volgende keer gaat die rode vlag in de achterstag toch echt wapperen.

IMG_7022

De Flyer komt over stuurboord aan terwijl wij over bakboord op de layline liggen. De Flyer had geen rechten en wij moeten uitwijken om een aanvaring te voorkomen.

De derde race willen we nog één keer vlammen. Maar de pech bij de eerste race en de matige tweede race eisen hun tol en we zijn allemaal een beetje in mineur. En dan zul je altijd zien dat het fout gaat. We maken tactische fouten door bijvoorbeeld de favoriete rechter boei van de gate te ronden. We komen onder drie grote boten en liggen stil. Daarna komen er nog twee snelle boten over ons heen en hebben we veel verloren. Maar het dieptepunt komt na het tweede upwind rak als we de bovenboei ronden. Ik hijs de spi, maar de spinnaker vult zich niet. ‘Vallen! Vallen! VALLEN!!!’, schreeuw ik naar achteren. Er gebeurt niks. Lodewijk stuurt stug door naar de spreader en denkt dat ik het over de spinnakerval heb. Logisch, ik communiceer niet duidelijk. Maar ik bedoel afvallen, want we hoeven nu niet meer naar de spreader en kunnen meteen voordewind naar de gate. Hoewel dit navigatiefoutje ons waarschijnlijk nauwelijks iets gekost heeft is het de drupper. Ik ben stik chagrijnig en steek het niet onder stoelen of banken.

We varen terug en hebben geen bevredigend gevoel. Drie races. Drie keer Kilo Utrecht Tango. Tenminste dat denken we. We drinken nog even een biertje en proberen te achterhalen wat het is. ‘De crew bezetting is niet optimaal’, mopper ik. ‘Het is gewoon zonde dat ik zelf het voordek moet doen!’, chagrijn ik verder. Mijn tact is ver te zoeken en ook al zou er een kern van waarheid in schuilen, we moesten zeilen met de zeilers die we hadden. En binnen onze selectie was er niemand behalve Hennie die goed het voordek kan doen. Maar ja, Hennie wil je het liefst in de pit hebben, dicht bij de lieren en piano. Kasper is heel ervaren met het grootzeil en heeft nog nooit op het voordek gestaan. En Lodewijk is ook een ervaren stuurman en ach… Het heeft geen zin. Ik drink mijn biertje op en we nemen afscheid van Kasper die helaas weg moet. Ik kruip in mijn kooi en de hele Pampus Regatta kan me even gestolen worden.

Als ik wakker word ben ik de slechte races vrijwel vergeten en heb ik zin in de barbecue en bier. Als we op de steiger staan met de bekende zeilers van Naarden, loop ik toch even naar het mededelingenbord. En dan zie ik dat we minder beroerd hebben gevaren dan gedacht. Een 9e, 7e en 6e positie. Dat is een stuk beter dan vorig jaar, waar we rond de 12e plek eindigden.

Inmiddels zijn we alle drie wat vrolijker en doet het gezelschap en de pilsner de rest. De avond is gezellig, maar Hennie en ik zijn verstandig en nemen ons zelf voor om niet teveel te drinken en het niet te laat te maken… Yeah right.

Lees hier verder voor het verslag van zondag.

Crew zaterdag: Kasper, Hennie, Lodewijk, Floris

Finish: 9e, 7e, 6e

Finish overall: 5e van de 15 (klik hier voor de alle uitslagen)

 

 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article
  1. Pingback: Pampus Regatta 2015 Dag 2 - Team Fram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *