Pampus Regatta 2015 Dag 2

Pampus Regatta 2015 Dag 2

Enfin, de volgende ochtend voelde het hoofd een beetje zoals de teakhouten kuipbanken. Ik pak een douche en een koffie en we gaan weer langzaam in race modus. ‘Laten we afspreken dat we vandaag gewoon lekker gaan zeilen!’, oppert Hennie. Lodewijk knikt instemmend en ik zeg ‘ja’, maar twijfel. Ik wil vandaag een paaltje varen, maar dat is niet realistisch. Het veld is te sterk en de wind komt vandaag niet boven de zes knopen. Ach, fuck it. Hennie heeft helemaal gelijk. We gaan gewoon lekker varen.

DSC_0729

Ook deze ochtend ligt er zo’n tweeënhalve ton aan kwarttonners voor ons. En wederom duurt het lang voordat we weg kunnen. Na een klein halfuurtje motoren komen we bij het startschip aan. We timen de start voor de pin end, maar we zijn veel te laat waardoor we bij het startschip moeten starten. Stiekem hebben we daardoor een redelijk briljante start. Alleen de Kyan zit voor ons en met onze vaart, parkeer ik bijna onze preekstoel in zijn hekstoel. We duwen Fram omhoog en duwen samen met de Kyan de Lyra uit de startlijn.

De wind is best aardig. 8 knoopjes misschien wel. We zitten achter de Kyan en klappen snel weg over stuurboord. Dan varen we door naar de bovenboei. We moeten nog vier tacks maken om ‘m te halen en liggen vierde na de eerste ton. Dan gaat de spinnaker erop, maar die is verkeerd aangeslagen. We poolen ‘m zo snel we kunnen om. De Kyan heeft zijn spinnaker al staan. Ik zeg tegen Lodewijk dat hij achter de Kyan omhoog moet sturen. Wij kunnen ‘m nu nog makkelijk eruit loeven. De spi is intussen klaar om te hijsen. Met een bakstag windje dat af en toe draait naar halve wind zetten we koers richting Lelystad.

DSC_0777

Achter ons komen de ORC klassen eraan. Ze willen allemaal over ons heen. Wij hebben inmiddels Team Kyan ingehaald en liggen derde. Kijk! Dat lijkt er meer op. Het zonnetje doet ook mee dus we hebben weer eens ideale omstandigheden.

De volgende boot die we willen inhalen is de Rosamar. Een oude halftonner met vrijwel dezelfde rating (een tiende verschil). De schipper ken ik goed want die zit ook in de organisatie. We lopen langzaam op hem in, maar we kunnen niet over hem heen want met zijn genakker loeft hij ons er makkelijk uit. Onderdoor lukt ook niet, maar we hebben een plan.

DSC_0753

De Rosamar van Hans Knapper met vrijwel dezelfde rating.

We plakken achter de Rosamar en wachten en wachten. En dan is het moment daar. Een grote ORC bak loopt over ons heen om vervolgens de Rosamar te passeren. Het heeft voor hem geen zin om die eruit te loeven, maar wij prikken Fram direct achter die ORC bak omhoog zodat hij ons schild wordt tussen de Rosamar en Fram. Tegelijk met de ORC jongen lopen over de halftonner heen. We grijnzen en kijken niet om.

Langzaam begint de wind weg te vallen. Ook draait ‘ie. We besluiten af te kruisen. Dit gaat goed en bij de ton droppen we laat en beginnen we aan het kruisrak. Ik heb het roer overgenomen van Lodewijk. Niet omdat hij het slecht deed, integendeel, maar gewoon omdat ik wil sturen. ‘Snelheid voor hoogte’ herinner ik mijzelf hardop. En dus kruisen we met grote hoeken. Het werkt. We houden de Brizo achter ons. Nee, dat zeg ik verkeerd, we lopen op de Brizo uit! En we blijven zij-aan-zij met de Blue Box die iets verderop ligt. Wauw! Wie had dat gedacht, dikke Fram die met licht weer (de wind is inmiddels maar 4 knopen) nog competitief is.

We besluiten om dichter onder de kust van Flevoland te gaan varen. Daar zit meer wind, denken we. Helemaal onderbouwen kunnen we het niet en we mompelen ‘landwind’, ‘daar waait het altijd harder’, ‘thermiek’.  Maar als we een slag richting het oosten maken zakt de wind helemaal in. De bootsnelheid loopt terug naar 0,3 knoop.

In tegenstelling tot gisteren kan de sfeer vandaag niet stuk. We halen alle trucjes uit de hoge hoed en bedenken nieuwe. We zitten allemaal aan de lage kant verdeeld van voor naar achter. De boot ligt mooi, nu nog een beetje wind. Na een half uur kansloos dobberen horen we over de marifoon de eerste boten die het opgeven. Wij besluiten stug door te zeilen en als het om 15.30u nog niet waait gaan we opnieuw bedenken of we de race gaan staken of niet. Een goed besluit, want hierdoor weten we dat we de komende drie uur gewoon nog ons best moeten doen. Verstand op nul, blik op oneindig.

En dat doen we met succes. Als de wind zacht zucht is er een opleving. Hoewel de zeilen nog steeds als een vaatdoek hangen, komen voorzichtig de tell tales tot leven. Weifelend verklikken ze de aanwezigheid van de onzichtbare wind. Ik kijk in de genua en zie dat de aarzelende wind onmogelijk deze vorm kan volgen. We zetten de genuaschoot op het keerblok van de spi waardoor er een mooi flow ontstaat en het achterlijk mooi openstaat. Dit ziet er beter uit, maar belangrijker nog, het werkt. Inmiddels horen we over de marifoon dat de baan is ingekort en dat onze klasse uiterlijk om 15.50u moet finishen.

Langzaam kruipt de snelheid omhoog. We varen 1 knoop, 1, 3 knoop, anderhalve knoop. En we zijn in opperbeste stemming. We varen niet te hoog, iets hoger dan halve wind, maar we varen tenminste. Ik kijk achterom om te zien wat de concurrentie doet en dan zie ik iets geks.

Hoewel we allemaal dezelfde koers varen richting de finish hebben de boten achter ons aan de horizon hun spinnakers gehesen terwijl wij nog wind tegen hebben en laveren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. We maken de spinnaker klaar, want die shift zouden wij ook weleens kunnen krijgen. En inderdaad, niet veel later kunnen we de spi hijsen.

Wat het upwind rak had moeten zijn, is nu ook een downwind rak geworden. De snelheid gaat al snel naar de drie knopen. En dan komt de finish in zicht. Het werkt als een trechter. Boten die we drie uur lang niet meer hebben gezien, liggen opeens 300 meter verderop. Zo ook de Kyan. Hij lag nog dichter onder de kust en heeft er goed van weten te profiteren. We zetten nog één keer alles op alles om in elk geval de Kyan voor te blijven. Het lukt niet. Ze gaan na vijf uur racen 40 seconden eerder over de streep. Gelukkig houden we wel de Rosamar achter ons. We finishen om 15.29u. In de verte zien we de spinnaker van TW81 en aan de horizon de spinnaker van de Lyra. Die laatstgenoemde gaat het niet halen denken we. En dat is goed nieuws, want dan zouden we wel eens vierde kunnen worden vandaag. En had ik al gezegd dat deze race dubbel telt?

Opgewekt zetten we koers naar Naarden. Dit hebben goed gedaan. Vooral omdat we doorgaans zoveel moeite hebben met dat lichte weer. Maar vandaag hielden we grote stukken J/80s, X-79’s en Pionnen bij. Yes! Als we in Naarden naar de auto willen lopen komt Bert met de Windrose (TW81) aan. Hij zegt dat de Lyra niet is gefinisht, want ze waren 55 seconden te laat. Pfffff, lullig voor hun, maar ik ben er blij om. Later blijkt helaas dat ze wel zijn gefinisht. De wedstrijdleiding heeft de finishtijd anders geïnterpreteerd en telde de 50e minuut helemaal mee. Het verschil tussen ‘tot’ en ‘tot en met’. Grrrrrr…

Dit vinden we jammer. Zelfs Lodewijk baalt van die Vega terwijl hij er zelf een heeft. Johan Cruijff zou er ongetwijfeld een mooie uitspraak voor hebben: “Een Vega kan niet van je verliezen, maar hij kan wel van je winnen. Das logisch.” Misschien moeten we er een spreekwoord van maken. ‘Al is de Fram nog zo snel, de Vega achterhaald hem wel.’ Hoe dan ook, het is een smet op de dag en niet eerlijk van de wedstrijdleiding. Want zoals Bert Piels in een mooie beeldspraak verwoorde: we vieren toch ook niet om 0:00.55 u oud & nieuw!

We worden uiteindelijk vijfde overall. Maar hadden op 55 seconden vierde overall kunnen zijn. Het mag de pret niet drukken, we laten wederom een enorme progressie zien. Want vorig jaar stonden we nog twaalfde overall! Eat that!

Had je wel het verslag van zaterdag gelezen? Nee? Klik hier.

Crew zondag: Hennie, Lodewijk, Floris

Finish zondag: 5e van de 15

Finish overall: 5e van de 15 (klik hier voor de alle uitslagen)

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article
  1. Pingback: Pampus Regatta 2015 Dag 1 - Team Fram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *