Pinguin Cup 2017 #1

Pinguin Cup 2017 #1

Het formeren van de crew is dit jaar een hot issue. Of liever gezegd, een breinbreker en af en toe een spelbreker. Maar zoals de Amerikanen mooi zeggen ‘every cloud has a silver lining’.

En de ‘silver lining’ in dit verhaal is Simon. Simon heeft een Friendship 28, wil wedstrijdzeilen, heeft weleens met de Sjees meegevaren (J/80) en is super fit. Oh en hij is ook geen twee meter plus. Precies wat we zoeken! Het is alleen nog even afwachten of hij ook qua persoon leuk is, maar als hij zich al via de mail voorstelt geloof ik dat ook dát wel goed zit. Maar dan komen we nog steeds een man tekort. Gelukkig zocht Frans nog een boot en is hij meer dan welkom. Verder kan ik weer rekenen op René. Hij staat op het voordek.

We varen uit in de dichte mist. Het zicht is minder dan 30 meter. Van boei naar boei navigeren we ons zelf richting Almere-Haven. Langzaam brandt het zonnetje de mist weg. Wat volgt is een prachtige nazomerdag. Maar helaas wel zonder wind en mét wier. Want de startingbox heeft de wedstrijdleiding uit Almere-Haven precies in een wierveld gelegd. De baan zelf ligt wel wiervrij, maar is ingeklemd door de wal aan bakboord en de vaargeul aan stuurboord. En aangezien dit een van de laatste mooie vaardagen is, is het druk in die vaargeul. Hier snap ik dus niks van. Leg die baan gewoon lekker aan de zuidkant van de vaargeul. Genoeg ruimte en geen wier!

Genoeg daarover. We zijn te laat voor de start. Tenminste, we horen een vijf minuten sein en gingen er eigenlijk vanuit dat het sein voor de langzame SW klasse was. Maar onze klassenvlag wappert ook op het startschip en dat betekent dat het ook onze startprocedure is. Met windkracht 1 en 3 knopen bootsnelheid ‘snellen’ we ons terug naar de startlijn. We zijn net op tijd om te starten. Het is een beetje chaotisch en tactisch allesbehalve sterk. Halverwege het upwind rak vraagt René: “Wanneer gaan we eigenlijk starten?” We schieten in de lach en antwoorden “We zijn al aan het racen!”.

We liggen niet goed in het veld. Het is natuurlijk ook niet onze wind. Langzaam neemt de wind nog verder af. Het waait nu nog maar 3 knopen. Fram loopt van geen meter. We halen niet onze hoogte aandewind en al helemaal niet onze snelheid. De oorzaak is gelukkig snel gevonden. Wier!

Frans haalt de lange sliert weg achter de boot, maar waarschijnlijk zit het om de schroef. Bijkomend nadeel is dat de schroef dan ook niet meer kan inklappen. Kansloos. Ik zou later die week terug naar de boot gaan met mijn duikpak om het wier te verwijderen.

 

Maar het wordt nog kanslozer als we voor de tweede keer naar de bovenboei varen en bijna moeten ankeren omdat de wind er nu echt helemaal uit is. Tekenend is dat de FF65 naast ons dezelfde koers vaart maar dan over bakboord, terwijl wij over stuurboord varen. ‘Asjemenou’, zou Loeki zeggen.

Gelukkig wordt er na 20 minuten dobberen besloten de wedstrijd af te blazen. We varen terug naar het startgebied en ik verwacht eigenlijk dat er helemaal geen race meer komt. Maar dan, het is inmiddels half vier, voelen we een briesje. Het is niet veel, maar genoeg om te kunnen zeilen. En hoewel onze schroef nog steeds een kluwe wier vervoert en de bladen wijd openstaan, besluiten we toch nog een wedstrijdje te varen. In tegenstelling tot veel andere boten die al naar huis zijn gegaan.

Ook deze race worden we laatste. Maar de aanhouder wint. Want doordat de rest al naar huis is gegaan, worden we vierde. En dat is een beloning voor de vastberadenheid. Maar de grootste winst zit ‘m in ‘die nieuwe’, Simon. Die mag vaker terugkomen!

Terug naar Naarden varen we op de spinnaker en geeft René onze nieuwe opstapper Simon nog even een cursusje op het voordek. Het was een beetje kansloze race en ontzettend jammer van het wier. Maar de sfeer bleef goed en zoals Frans zei: “Het is beter dan thuis op de bank zitten met een biertje in je hand en ‘kut’ roepen.” En zo is het!

Finish race 1: Cancelled

Finish race 2: 4e

Crew: Rene, Simon, Frans, Floris

Wind: Oost 1-5 knopen
Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *