Pinguin Cup Finale

Pinguin Cup Finale

Met slechts 1 punt voorsprong in het algemeen klassement bezetten wij de derde plaats vóór de Zahir, een Pion. De laatste dag van de Pinguin Cup staat helemaal in het teken van verdedigen en vasthouden. En dat wordt moeilijk als de wind nog maar met 6 knopen over het Gooimeer waait.

De crew bestaat uit Simon, Allard, Frans en mij. We spreken dit keer eerder af zodat we tijd hebben om wat oefenslagen te maken. En dat lukt. We zijn helemaal klaar en halen de foutjes uit de lijnen en handling. De baan ligt er mooi in en is gelukkig iets langer dan vorige week. Het weer is zomers en we zitten in t-shirtjes aan dek. Eigenlijk zijn alle ingrediënten aanwezig voor een briljante wedstrijddag, maar er mist er nu nog een; en dat is iets meer wind.

De wind is maar 6 en soms 8 knopen. Het is matig en af en toe zelfs te weinig om Fram lekker in the groove te krijgen. Maar het is zoals het is en dus gaan we vol goede moed de strijd aan. De eerste start lijkt briljant, maar direct na het startsein klinkt wederom de toeter. Ik zie de X-vlag omhoog. Shit, individual recall. Dat betekent dat iemand te vroeg was. ‘Wie’ weten we niet, maar wij zouden het kunnen zijn. En daarom gaan we terug naar de startlijn en starten opnieuw, net als drie andere boten. Onze grote concurrent de Zahir was is wel goed gestart. Geen goed begin voor ons. Of toch wel?

Omdat we wat vroeger op de baan waren, hadden we de tijd en rust om te kijken waar de wind zat. En die zat vooral aan de rechterkant. Dus nu we toch achter iedereen aan starten is de weg vrij om over stuurboord te starten en direct die rechterkant op te zoeken. Het betaalt zich goed uit. Bij de bovenboei liggen we alweer vierde!

Maar voordewind loopt de Pion flink uit. Zou het onze oude spinnaker zijn (volgens Hagoort Sails wel, maar dat zou ik ook zeggen als zeilmaker) of kruisen we nu teveel af? Ondanks het verlies op de kopgroep lopen we op de rest nog steeds uit. En we blijven strijden. We pakken weer de rechterkant en dat betekent dat we een loefdrop doen. Het gaat goed en de wind trekt iets aan.

De laatste race is allesbepalend. Een ware finale!

We finishen de eerste race net iets meer dan 3 minuten achter de Zahir. En dat is teveel. Tijd voor een herkansing. Deze laatste race van een serie van acht races is alles bepalend. Een ware finale! We moeten de Zahir verslaan om derde overall te blijven. We starten iets conservatiever en zitten daardoor in ‘the pack’. Hierdoor hebben we geen vrije wind. Zodra het kan klappen we weg. Wederom zeilen we tactisch sterk. Er wordt veel onderling overlegd en de inbreng van Frans is waardevol.

We varen vrijwel foutloos en letten goed op de boten om ons heen. Een passant vaart door het veld en geeft ons vuile wind. We kunnen geen kant op, omdat we al op de layline liggen. “We zitten in een wedstrijd!,” roepen we en we vragen om ruimte. Na wat gemopper houden ze in en laten ons voor. Helaas hebben we hierdoor wat hoogte verloren, maar het lukt ons om de boot met klapperende zeilen om de bovenboei te prikken. Verder maken we geen fouten en hebben we geen pech. Grotendeels het resultaat van vroeger op het water zijn en even warmdraaien. Preparation is everything!

We prikken Fram met een klapperende genua om de boei.

De wind is inmiddels aangetrokken tot 10 knopen. Precies zoals we het willen. Nu zijn we strijdbaar en varen we onze SW rating goed. En dat blijkt ook als we slechts slechts anderhalve minuut achter de Zahir zitten. “We hebben ‘m te pakken.”

Of we nu ook die derde plaats vasthouden weet ik niet en is afhankelijk van welke wedstrijden worden afgetrokken (discards). Winnaars of niet, wie vandaag op het water was, was sowieso ‘winning’. We zeilen terug naar Naarden en genieten van deze laatste zomerse zeildag van 2017.

Helaas kan ik niet bij de prijsuitreiking zijn. Ik ben op de fiets en zet snel koers richting Amsterdam. Vol adrenaline en met een brede grijns scheur ik langs de stelling van Amsterdam. Eenmaal thuis zit de uitslag al in mijn mail…

We did it! We zijn derde overall. Voor ons zitten alleen nog twee FF65’s en zoals Frans al een keer eerder memoreerde tellen die eigenlijk niet mee. Want dat type boot (licht, sportief, wendbaar, springt meteen aan) is niet te vergelijken met Fram. De echte concurrenten waren de Zahir, Schuimsnor (Pion), een Waarschip 28LD, de Orion. En met name de Zahir was een tie breaker. Het was telkens stuivertje wisselen. Uiteindelijk viel die onze kant op en wonnen we over acht races met een verschil van 32 seconden. Dat was de kleinste voorsprong die we hadden in race 4 op 8 oktober. Een mooie strijd die bekroond wordt met een derde plek. Wel een een derde plek met een gouden randje.

 

Crew: Simon, Allard, Frans, Floris

Baan: B3 (spreader, gate, 3 rondes)

Finish race 1: 5e

Finish race 2: 4e

Overall: 3e

Wind race 1: 6-8 knopen vlagen 10

Wind race 2: 9-10 knopen vlagen 13

Save

Save

Save

Save

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *