Podiumvrees

Podiumvrees

Vorige week werd de tussenstand bekendgemaakt. Super spannend want we hebben nog nooit zo goed gevaren als dit seizoen. Dus toen we hoorden dat we overall vijfde staan sprongen we een gat in de lucht. Maar zo’n notering in de top 5 brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. We moeten nu niet alleen ons best doen om beter te worden, maar vooral blijven vechten voor die vijfde plek.

Dit vertel ik ook de eerst volgende wedstrijd, de WAC van 10 juli. De crew bestaat uit René, Mo, Hennie en mij. Kasper heeft zich afgemeld en gelukkig hadden we toch een volle bak, dus geen probleem. Nou ja, Kasper zou wel wat gaan missen. Voor de verandering hebben we een keer een Zuid Oost baan. En een lange baan. Dus vijf spinnaker runs.

Mo draait mee in de kuip en René doet het voordek. Hennie zorgt dat alles loopt zoals het moet lopen en ik stuur een beetje. De start is goed en bijzonder, want door de zuidoostenwind starten we op de spinnaker. We varen vrij, komen goed aan en dan klinkt het startschot. We willen de spi hijsen, maar die zit nog helemaal vast in de tas. Duurzame seconden gaan verloren. Als we de klittenbandjes hebben losgemaakt, schiet de ophouder van de spiboom los en flikkert de boom naar beneden. De Brizo loopt uit en de rest in, maar we liggen nog tweede.

Dan als een duveltje uit een doosje komt de Knoet tussen ons en de Brizo. Waar hij zo snel vandaan komt is onduidelijk en ook niet te zien op de filmbeelden. Maar goed, we liggen derde. Overigens wordt onze perfecte spi drop wel goed vastgelegd. Slechts enkele meters voor de ton wordt de spival losgegooid. THIS IS TEAM FRAM!

Still running with the kite up!

Still running with the kite up!

Hierna maken we ons op voor de up- en downwindrakken. Op de aandewindse rakken zie ik iedereen hoger varen. Ik besluit niet mee te gaan. De wind is best matig en knijpen is zonde. Anders gezegd: snelheid vóór hoogte. En zo doen we. Ik besluit ook nóg langzamer te sturen in de overstags. Hennie moet er even aan wennen, want hij trekt de nieuwe schoot zo snel aan waardoor de fok bijna bak komt te staan. Maar het is opvallend dat ik in deze windcondities veel minder terugval in snelheid heb. We varen door en ronden de ton om vervolgens de spi te hijsen.

Het spirak is makkelijk zonder gijp. Nou ja, wel een gijp op de benedenton en dit gaat helaas telkens mis. De handling is iets teveel gevraagd: genua uitrollen, spi drop, boom weg, gijpen, ronden en oploeven, trimmen. En het liefst in twee a drie scheepslengtes. Na twee slechte rondingen besluiten we de genua helemaal niet uit te rollen, maar eerst de spi weg te trekken en te gijpen (op alleen het grootzeil) en vervolgens op de nieuw boeg de genua uit te rollen en aan te trekken tot aan de wind. Dit maakt het iets beter, maar alle boeirondingen gaan vanavond helaas niet zonder fouten.

Bij de boven boei gaat het ook niet helemaal lekker. Ik lig op ramkoers met de Climax die voorrang heeft. Ik tack net voor en onder hem, maar had beter achter hem langs kunnen ‘dippen’. Want ik haal de boei niet. We moeten nog twee dure overstags maken. De volgende boeironding komt de Njord over stuurboord naar de boei en wij over bakboord. Er is geen sprake van overlap, dus… en gewone bakboord stuurboord situatie. De Njord lijkt dat niet te begrijpen en geeft ons geen ruimte. Ik roep naar de Njord en leg ze uit dat ze geen voorrang hebben, maar ze blijven stoïcijns voor zich kijken. Ik moet uitwijken om een aanvaring te voorkomen en haal daardoor de boei bijna niet meer. Ik pers Fram om de boei. En vertel nogmaals dat ze geen rechten hadden, ze kijken me wazig aan en zeggen niets. Niks geen excuses. Zo ken ik die gasten niet. Jammer.

Uiteindelijk kunnen we naar de finish. Door al die fouten ben ik behoorlijk chagrijnig geworden. De wind is ook matig en ik heb geen idee hoe we in het veld liggen. We gaan over de streep als derde of vierde, wat op zich niet slecht is. Maar het is ook een lange wedstrijd, dus hoeveel langer mogen de langzame boten erover doen?

Een aardig gat achter ons bij de finish.

Een aardig gat achter ons bij de finish.

Ik ga niet naar het clubhuis want ik vertrek 36 uur later naar de Vendee voor een welverdiende vakantie. Hennie en Mo nemen voor Team Fram waar en appen de uitslag wel door. Maar het verlossende bericht in de Team Fram groepsapp komt maar niet. Ik ben zo benieuwd? Zijn we die vijfde plek overall waard? Kunnen we dit niveau vasthouden? Ik heb last van een soort podiumvrees. Dan komt het eerste appje van Mo: ‘Kut’. Oh nee, dit klinkt niet goed. Dan komt Hennie erover heen: zesde! Mmm, jammer. Eigenlijk wel balen. Maar natuurlijk zitten die twee ons te stangen en komt daar het echte antwoord. Team Fram is derde geworden. We hebben die logge bak zó naar het podium gevaren! Whoohaaa. Ik kan op vakantie.

IMG_4182IMG_4183

Bekijk hier de film die Chiel Media maakte met behulp van een drone (Fram herken je aan de geel blauwe (klapperende) spi):

 

Crew: Maureen, Rene, Hennie, Floris

Baan: 8 (Zuidoost lang)

Wind: 5-8 kn

Finish: 3e vd 14

RaceQs: Zie hier de race terug (Kan alleen via laptop)

 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *