RAF

RAF

Hoewel er na de wedstrijd van 25 augustus nog twee te gaan waren, was het voor mij (Floris) alweer de laatste WAC. Ben zat op Terschelling met Wout hetgeen mij niet helemaal verkeerd uitkwam. Begrijp me niet verkeerd, ik zeil graag met Ben, sterker nog, zonder Ben geen TF! Maar twee dagen later was de 24uurs zeilrace en dit was een uitgelezen kans om met de complete bemanning van Deel II (een Albin Vega) nog een laatste keer te oefenen.

De wedstrijd
De windvoorspelling was eentje in de categorie 'kansloos'. Weinig tot geen wind. Hoewel dat normaliter onze kansen minimaliseert tot rond het nulpunt, kon me dat nu weinig deren. Want onze 24 uurs training zou nu in het teken staan van de spinaker. En daar wij die niet hebben opgegeven bij de wedstrijdleiding, betekent het gebruik van de spi automatisch diskwalificatie.

Crew
Het plan was om samen met Lodewijk en Marc de 24uurs te zeilen en dus ook deze laatste WAC. Maar Rowan gooide roet in het eten. Nu moet je weten dat Rowan nog geen maand oud is. Zijn prille aanwezigheid op deze aardkloot was dan ook de reden voor papa Marc om in de week van de 24 uurs af te zeggen. Iets wat niet geheel onverwachts kwam. De 24 uurs staat al een jaar van te voren vast (zo niet langer) en zo'n kindje komt ook niet direct na de daad. Hoe dan ook, geen Marc! Gelukkig bood de nieuwste aanwinst van TF uitkomst. Hennie mailde mij 's middags over de laatste twee wedstrijden. Hij vroeg of hij volgende week van zijn vakantieadres in het zuiden van Nederland moest terugkomen voor de woendagavond wedstrijd. Over fanatisme gesproken! Natuurlijk hoeft dat niet (maar mag het wel), ik zei dat als hij wilde hij vanavond wel kon opstappen. Ik zocht tenslotte nog iemand die niet in de afgelopen twee weken een kindje had gekregen en dat heeft Hennie niet, maar hij moest wel om 23.30u thuis zijn voor het laatste flesje van zijn jongste. Ja heel Team Fram bouwt aan de toekomst!


De start

De start was de meest krankzinnige van het seizoen. Zoals vaak mengden wij ons in de hectiek van bovenwindse boei. De matige wind werkte kalmerend op de chaos waardoor het gelukkig overzichtelijk bleef en de schade beperkt. Want samen met zo'n tien andere schepen lagen we roerloos te dobberen voor de startlijn. Het laatste startsein klonk dan ook enigszins cynisch. We lagen zij-aan-zij te wachten op een zuchtje wind dat ons over de startlijn zou duwen. Bij wijze van psychologische oorlogsvoering hesen wij onze gigantische spi. Maar ook dat maakte niet het verschil. Terwijl wij allemaal zaten te klooien zag ik hoe die verrekte Team Windroos bij de benedenwindse boei moeiteloos koers zette naar de eerste boei. Godverde… Tijdens ons gedrang bij de hoge kant van de startlijn was de wind 180 graden gedraaid. En dat hadden Bert en kornuiten goed gezien.

Spinaker time
Ondanks de slow motion start voeren we op de spi lekker mee. Fijn om met weinig wind een keer niet ingehaald te worden. Ondanks het gebrek aan ervaring met de spi haalden we zelfs hier en daar een schip in. Maar toen ging het toch nog mis.

Onderbroekenlol
Wier wikkelde zich onverbiddelijk om de kiel en schroef. Het veld achter ons kwam nu hard inlopen. Drastic times call for drastic measures! Dus hing ik in no time in mijn Björn Borg boxer aan de zwemtrap het wier met handen en voeten te snoeien. Het lukte deels. Dat wil zeggen, zij liepen niet in, maar wij ook niet uit.

Het laatste rak was een kruisrak. Nu moest toch echt de spi eraf. Met nog een goede kluit wier onder de boot en een niet meedraaiende schroef was de race bekeken. We finishten nog wel maar trokken ons direct terug. Retired After Finish noemen ze dat ook wel.

Mission accomplished
Het was een leuke en leerzame avond met een even zo leuke crew. Jammer dat Ben er niet bij was. Fram onder spinaker blijft imposant. De spinakertraining zonder expert Bert was geslaagd. De condities waren ronduit vergevingsgezind. Twee dagen en een nacht later tijdens de 24uurs zeilrace zou dat een stuk minder zijn. Toen stond de spi met 4 bft die in korte tijd aantrok tot 6! Een intense ervaring getuige het log dat 9 knopen klokte en de brand en snij wonden op mijn linkerhand van de slippende spival.

Laatste woensdag
Inmiddels is de WAC voor mij voorbij en, zo bleek later, is Ben ook niet meer in actie gekomen met Fram. De laatste twee wedstrijden waren respectievelijk windloos en boeiloos (Rijkwaterstaat heeft zonder de vereniging te informeren de boeien van de vaargeul verlegd, waardoor zelfs de oude rotten de weg naar de finish niet konden vinden. De wedstrijd is uiteindelijk ongeldig verklaard).


Uitslag seizoen 2010

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Fram is 14e geworden van de twintig deelnemende schepen in de tweede klasse. Dit resultaat strookt niet met de ambitieuze doelstellingen aan het begin van het seizoen. Weet u nog? Eindigen in het linkerrijtje. Maar dat maakt niet uit. Het zeilen was heerlijk, elke woensdagavond was een cadeautje. En als er dan een beetje wind stond, was dat de kers op de taart! Bovendien is Fram dit jaar nog meer in wedstrijdconditie gekomen. We hebben nieuwe valdekgeleiders zodat we nog meer vanuit de kuip kunnen bedienen, nieuwe spival, onderlijkstrekker, we kunnen spinakeren, we hebben gereviseerde lieren en klemmen en het team krijgt langzaam meer vorm. Met de komst van Hennie, de ontdekking van Violet Suarez en de alsmaar groeiende Rene krijgt Team Fram een vaste vorm. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de oude rotten; Lodewijk, Nicolas en Paul. Altijd prettig om aan boord te hebben. Ben en ik kunnen dus terugkijken op een geslaagde Woensdag Avond Competitie.

Hooikistrace
Nu hebben we met Team Fram alleen nog de Hooikistrace voor de boeg. Een laatste keer vlammen met de Friendship, voordat zij op de wal gaat en de nodige antifouling, olie en koelvloeistof krijgt aangesmeerd. Verder wordt deze winter de nieuwe marifoon en een tweede (licht)accu ingebouwd, zodat we volgend jaar zelf met de 24uurs mee kunnen doen!

Ps alle hulp is welkom, speciale klusmiddagen worden nog ingepland 🙂 U hoort van ons.

Crew: Lodewijk, Hennie & Floris
Wind: VA 1-7 knopen (W krimpend naar Z)
Baan: 13
Finish: Retired After Finish

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *