SA/D ratio

SA/D ratio

Sinds de Comodo verkocht is, zijn wij de zwaarste boot uit de Naarder competitie. Een dubieuze eer. Maar alles is relatief. Want gewicht alleen zegt niet zoveel. Andere zaken als lengte van de waterlijn (LWL), maar nog belangrijker je zeiloppervlak (SA) zetten het gewicht in perspectief. Want bijvoorbeeld 5900 kg klinkt veel, maar als je weet dat het hier om een 72 voet catamaran gaat, dan is dat helemaal niks. En begrijp je direct waarom die AC72’s zo makkelijk konden foilen tijdens de America’s Cup in 2013.

Een mooie formule die het een en ander in perspectief zet is de SA/D ratio. SA = Sail Area en D = displacement. Het is een eenvoudige manier om te kijken of een boot snel is. De makkelijke formule is het aandewindse zeiloppervlak (in vierkante meters) delen door het gewicht van de boot (in ton). De iets moeilijkere formule lijkt erop maar daarbij verhef je het gewicht tot de macht tweederde. Enfin zo:

Als ik mijn meetbrief getallen inklop krijg ik in de simpele formule 10,99 en in de officiële formule van hierboven 16,51. Het zegt nog steeds niet veel, totdat ik een aantal bekende boten er naast zet. En dan valt plotseling het een en ander op z’n plek.

Bovenstaande getallen komen uit meetbrieven, ontbrekende getallen komen van Sailboatdata.com.

Wat bovenstaande tabel duidelijk maakt is dat een X-79 makkelijk aanspringt in licht weer en dat mijn Friendship 28 makkelijker doorzeilt met zwaar weer. Er staan een paar boten in die grote verschillen in displacement laten zien tussen de gemeten waterverplaatsing en de werfspecificaties. Bij deze boten is uitgegaan van het grootste gewicht.

Natuurlijk wordt het een en ander ook verrekend in je rating. Vandaar dat ik in licht weer langzamer mag zijn dan sommige boten, terwijl ik van diezelfde boten in medium of high wind juist moet winnen. Maar de meetbrief laat alleen getallen zien vanaf 6 knopen. Onder de zes knopen wordt er immers zelden geracet. Tenminste niet in korte up down wedstrijden. Vanavond wel. Jammer voor ons. Want ik had voor de strijd om de prijzen liever gehad dat deze race eruit werd gegooid. Je begrijpt het al, ons resultaat was slecht.

Een zevende plek na een moeizame strijd. Een strijd waarin we weinig fouten maken, maar toch twee dingen anders hadden kunnen doen. De start was niet briljant en het tweede rak hadden we veel last (vuile wind) van de Spoom. Op de laatste rakken kunnen we helemaal geen positie meer houden en maken we grotere hoeken op het kruisrak dan de boten om ons heen. Er staat simpelweg te weinig wind. Het is niet leuk en ik voel me een beetje zoals Max Verstappen. Er is potentie, maar dan moet alles wel meezitten. Ik baal van deze race, ondanks dat we niet veel verkeerd hebben gedaan. Ik vind dat we zeer gefocussed hebben gezeild. En als je ziet hoe snel onze spi staat in vergelijking met boten die voor ons eindigen is ook de handeling op orde. Complimenten voor de crew. Nee, ik vind dat we het mogen wijten aan de boot. En als je mijn verslagen leest, geef ik de boot ook de eer in zwaar weer. Het mes snijdt immers aan twee kanten. En nu maar duimen voor een paar vroege najaarsstormen op woensdag. 😉

Crew: Simon, JJ, Hennie, Floris

Baan: 11 ZW kort 

Wind: 8-4 kn

Finish: 7e van de 11

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There is 1 comment for this article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *