Shaken not stirred

Shaken not stirred

Een nieuwe klasse, een nieuwe rating en een zwaar ge-upgrade Fram. Het is een onvoorspelbare cocktail waarvan we hopen dat ‘ie gaat smaken. En gisteravond was de eerste proeverij: ‘Shaken. Not stirred.’

Vernieuwingen

Als eerste hebben we in de wedstrijdcommissie besloten om de klassen opnieuw in te delen. Boten die echt tegen elkaar strijden en elkaar vaak tegenkomen bij de boeien hebben we in één klasse gedaan. Dit betekende automatisch dat er een klasse ontstond met boten die qua rating sneller zijn. Team Fram verhuisde naar deze snelle klasse, de SW-C. ‘C’ van competitief. Want met zware concurrenten als de Spoom, Kyan en Brizo, weten we dat dit seizoen niet makkelijk wordt. Alsof dat niet genoeg competitie is, verhuisden ook de Viva la Vida en de Ferox met ons mee. Ik denk dat deze genoemde boten allemaal kans maken op een plek op het podium. Welkom in de C-klasse!

Een andere wijziging is dat we onder ORC ratings gaan varen. De SW rating is leuk en zeer laagdrempelig, maar niet zo nauwkeurig. Vorig jaar hebben we als vereniging al een boost gegeven aan de ORC 4 klasse. Dit jaar gaan we proberen al onze wedstrijdzeiler zo gek te krijgen om zich te laten meten. En natuurlijk gaan we ze daar als wedstrijdcommissie bij helpen.

Fram 3.0

De meest ingrijpende vernieuwing is de boot zelf. Wat begon als ‘we hebben een nieuw voorzeil nodig voor 16 knopen en meer’ eindigde in een major upgrade van Fram. Nu, een kleine 100 manuren verder, is Fram klaar voor een nieuw seizoen en hebben we een paar nieuwe wapens in ons arsenaal. Naast het gewone onderhoud (antifouling, poetsen, hier en daar plamuren, kiel bijwerken) zijn er maar liefst twee nieuwe voorzeilen aangeschaft. Eén laminaat genua voor de serieuze wedstrijden (ORC) en een high aspect voor 16 kn wind en meer. We zijn razend benieuwd naar die laminaat genua. Maar minstens zo interessant is de high aspect fok (HA). Want in overleg met Martin Baas hebben we twee extra genua rails geplaatst, die dichter bij de hartlijn van de boot komen. Juist! Dat betekent hoger varen. “Het zou best kunnen dat je die HA al vanaf 14 of 15 knopen vaart”, zei Martin Baas tijdens het inmeten. Daarmee doelde hij op een betere VMG doordat we hoger kunnen varen met dit zeil. En daarnaast is er nog een windmeter gekocht. Hier twijfelde ik lange tijd over. Je gaat er niet direct harder door varen. Ook wordt de boothandeling niet beter. Het enige wat we ermee winnen is meer inzicht en een beter inschattingsvermogen. Dat moet ik misschien even uitleggen.

Met een windmeter (helemaal als die op je log is aangesloten en dat is ‘ie) zie je duidelijk of je jouw target speeds haalt. Voor iedereen die niet ORC gemeten is, dat is een tabel afgeleid van je polair diagram waarin je de snelheid per koers (aantal graden t.o.v. de wind) en per windsnelheid kunt aflezen. Deze snelheid moet je dus kunnen halen. Doe je dat niet dan gaat er ergens iets fout en is bijvoorbeeld je zeiltrim, stagspanning of gewichtstrim niet optimaal. Dat is interessante data. Onze huisprogrammeur Hennie gaat zelfs een apparaatje programmeren waarmee we alle data van log en windmeter via de NMEA kunnen uitlezen. Dan zie je precies welke koersen je zwakke plekken zijn. Dus indirect gaan we ook sneller door de windmeter.

 

 

Door al deze werkzaamheden was de boot maar net op tijd af. De woensdagmiddag voor de eerste WAC gaan Hennie, Kasper en ik even het water op om te controleren of alles werkt en goed getuned. Ja en nee. Alles werkt, maar de verstaging staat nog op standje zon en geen wind. Het waait goed, zo’n 18-20 knopen. We gaan ongereefd naar buiten met de nieuwe high aspect op de voorstag. We kalibreren nog even de windmeter, zo ver dat gaat in dit weer en maken onze eerste slagen. We lopen een paar keer uit het roer, maar zijn erg tevreden met de HA. De tacks gaan nog sneller en ik merk dat ik de boot te ver stuur, de aandewindse hoeken en daarmee onze ‘draaicirkel’ voor overstag ook. Gaaf!

Zeilwissel

Na een anderhalf uur testen gaan we terug om nog wat kleine aanpassingen te doen. Hennie gaat naar huis, JJ en René komen aan boord. We gaan weer snel naar buiten zodat de nieuwe opstappers even in kunnen slingeren. De wind is om 17:45u nog best stevig. Genoeg voor de nieuwe HA. Maar 20 minuten voor de start klaart de lucht op. De grijze wolken zijn 50 tinten lichter geworden en de wind is zo’n 5 knopen afgenomen vertelt onze nieuwe windmeter. Shit! Twijfel. Nog een keer ‘shit’. We zitten precies in het grensgebied van de genua en de high aspect. Maar als Centrale Meldpost IJsselmeer nogmaals meldt dat de wind af gaat nemen, kiezen we voor onze oude vertrouwde genua 130%. Met dit grotere zeil komt de boot sneller op gang. Het is tijd om te starten en na wat time runs weten we dat we behoorlijk veel tijd nodig hebben tot de startlijn. Met nog een dikke twee minuten te gaan maken we onze final approach.

Onze vaste startlijn ligt op een aandewindse koers, dus niet recht in de wind. Hierdoor start iedereen over stuurboord en is de linkerkant in principe favoriet. Oh en wat ook nieuw is, is dat wij starten met de sportboten klasse tussen de splinterhoutjes die met een zuchtje wind vooruit schieten. De SB 20’s, X-79’s, Beneteau First Class 8’s van deze wereld. Maar onze start is goed. We varen hard en hoog, én hebben vrije wind. De sportboten schieten onder ons vandaan, maar gaan al direct een loefduel aan waardoor we geen last meer van ze hebben. De wind varieert tussen de 11 en 14 knopen en is perfect om weer in de ‘groove’ te komen. En dat hebben we nodig, want het loopt niet bepaald soepel aan boord van Fram.

Met name de taakverdeling tijdens de spi sets en drops zijn we collectief vergeten. Ook zitten we nog iets teveel over de Formule 1, puppy’s en Bureau Jeugdzorg te lullen. Focus mist nog een beetje. We moeten allemaal iets meer Max Verstappen worden. Maar goed, het is de eerste wedstrijd en na het eerste kruisrak liggen we alweer tweede in het veld en waarschijnlijk ook op handicap. Dit houden we de hele race vast en we finishen een minuutje achter de Brizo – die line honours pakt – en vóór de Spoom die de eerste plaats pakt. Maar wij doen goede zaken. Want welke handicap berekening je ook gebruikt we zijn tweede! Sterker nog op ORC zijn we tweede van alle ORC gemeten boten inclusief de X-79’s en de Beneteau First Class 8! En dat is nog niet alles. Van de acht J/80’s houden we er zeven achter ons! En dat terwijl we met oude zeilen zeilden en allemaal nog slaperig waren van die winterslaap. Te gek! Ik vind dat die ‘onvoorspelbare cocktail’ bijzonder lekker smaakt. En zoals Sean zich voorstelde in Dr. No, sluiten wij af. Fram. Team Fram.

Top 100 Movie Quotes of All Time bond sean connery dr no bond james bond GIF

 

Crew: Rene, JJ, Kasper, Floris

Baan 14, West lang

Wind 13 kn afnemend naar 10

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *