#TBT Antifouling

#TBT Antifouling

Wie het zich nog kan herinneren, weet dat seizoen 2013 koud begon. Begin april lag er zelfs nog kruiend ijs in de haven. Iedereen die een verf-, plak-, plamuur- of twee-componenten-klus aan de boot moest doen kwam in de knel. Wij ook. En schilderden met slechts enkele graden boven het vriespunt de foul-away op Fram. Het resultaat? Een mooi blauwe buik, maar daar was ook alles mee gezegd. Want door de lage temperaturen droogde de antifouling dik en bobbelig op en dus moesten we het jaar daarop aan de bak.

De dikke knoop werd doorgehakt en we besloten Fram’s onderwaterschip  kaal te halen.IMG_9218 In overleg met International werd besloten tot op de gelshield te gaan en vanaf daar op te bouwen. Wij wilden per se VC17m omdat er geen gladdere antifouling bestaat. Helaas is dat spul in Nederland verboden en dus werd Fram op een vrachtwagen naar Duitsland gereden* en daar voorzien van een super glad onderwaterschip. Dankzij de hele crew was deze klus in no-time geklaard. Nogmaals chapeau heren!

En wie het zich nog kan herinneren (en wie kan dat niet), weet dat we eind 2013 onze mast verloren in 35 knopen wind. Terwijl wij flink aan het krabben, schuren en plamuren waren in Duitsland*, werd in Nederland een nieuwe mast klaargemaakt inclusief staand want en zeereling. Kijk hieronder terug naar de resurrection van Fram. #tbt

*Juridische tekst

Lees hier het verslag van de mastbreuk.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *