This is Fram 2.0

This is Fram 2.0


De laatste wedstrijd van vorig seizoen was een voorzichtige kennismaking met het nieuwe Team Fram. Die wedstrijd (de Hooikistrace 2010) voeren we voor het eerst met spinaker. De extra vierkante meters zeildoek geven een nieuwe dimensie aan het wedstrijdzeilen, maar maken Fram bovenal een geduchte tegenstander in de avonden dat de wind zich vrijwel niet laat zien. Tel daar de investeringen en aanpassingen van afgelopen winter bij op en Fram is ineens een heuse cruiser racer geworden waar de concurrentie terecht voor mag vrezen.

Aanpassing één
Vorig jaar hebben we de Genua 1 vervangen. Of liever gezegd, toegevoegd aan het bestaande zeilplan. Een prachtige lap zeil, maar aan de wind niet goed trimbaar. Met als resultaat dat we niet hoog aan de wind konden lopen. Dit hebben we laten aanpassen. Een smal reepje is van het achterlijk gehaald, waardoor de schoothoek iets verder naar voren zit. Hierdoor kunnen we aan de wind het leioog helemaal naar voren zetten en toch de schoten goed aantrekken. Een kleine en kosteloze ingreep, maar essentieel voor de kruisrakken.

Aanpassing twee

De tweede aanpassing was niet kosteloos, maar wel noodzakelijk. Het multilog van Navman leek al anderhalf seizoen op hiërogliefen te staan. De cryptische tekens lieten ons in verwarring over de snelheid, diepte, afstand, accuspanning en watertemperatuur. Een bekend probleem helaas. Bij navraag bleek de fabriek ook nog eens failliet. Nogmaals ‘helaas’. Gelukkig heeft AdvanSea de garantie deels overgenomen. En maken zij nu instrumenten met dezelfde afmetingen, connectoren en transducers als Navman. Op de HISWA een mooie deal gemaakt waarbij we de kapotte Navman tegen een schappelijke prijs mochten inruilen voor een gloednieuwe AdvanSea Multi S400. Gelukkig heeft het display ruimte voor twee getallen voor de komma – essentieel als je boven de negen knopen vaart!

Aanpassing drie
Ook de derde aanpassing was niet overbodig. Het grootzeil hing erbij als een oude dame: rimpelig, broos en uitgezakt. Zelfs een ‘facelift’ met de onderlijkstrekker en de val kon niet verhullen dat dit zeil toe was aan een tweede leven als zitzak. En toen ik vorig jaar tijdens het opbergen plotseling het achterlijk in mijn handen hield, was het duidelijk dat de post ‘onvoorziene kosten’ zojuist de naam ‘nieuw grootzeil’ had gekregen.

Aanpassing vier
De vierde aanpassing is misschien wel de meest dure aanpassing én de meest onnodige. Je gebruikt het hele ding niet tijdens de wedstrijden en toch is het een absolute must voor elke wedstrijdboot: De klapschroef. Of, in ons geval, de vaanstandschroef.
Scheelt algauw een halve tot een hele knoop in snelheid. En dat is het verschil tussen leuk meedoen of een wedstrijd winnen.

Aanpassing vijf
Met bovengenoemde aanpassingen is de boot een waar wedstrijdschip geworden, dat zich op papier moet kunnen mengen in de strijd om een podiumplaats. De volgende stap is het interieur eruit slopen en een kantelkiel aanmeten. Maar ook ons fanatisme (en portemonnee) kent zijn grenzen.

Waar het komend jaar vooral om draait is onze crew. Met de aanwinst van vorig jaar (Hennie, red.) en het debuterende talent Violet, zijn de wedstrijdambities niet alleen terug te vinden in ons schip, maar ook in onze mensen. En dat is goed ook, want de spinaker verlangt meer kennis en bedrevenheid van het team. Daarom zullen ouwe rotten als Poulissen, Cornelissen sr., Agterberg en Ruis ook komend seizoen onderdeel uitmaken van de crew. En zal daarnaast een aantal nieuwe gezichten hun debuut maken op het Gooimeer. Klinkende namen als Beekman, Schippers, De Groot, Van de Beemt en De Wit zouden zomaar onderdeel kunnen worden van het winnende Team Fram!

– Team Fram-

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There are 7 comments for this article
  1. TW at 19:46

    Heel veel sterkte, jullie zijn er klaar voor. Team Windrose nog niet, maar de messen worden geslepen.
    En ik verwacht een beker op de schoorsteenmantel, voor TF.

  2. Agterberg at 20:05

    Helemaal goed!… Weg uit het achterveld en op naar voren! er zijn hopelijk geen restricties aan de BMI van de bemanning?

  3. Sander Kreukniet at 09:45

    Ik hoop – of beter: reken – op veel succes voor jullie. Het schip is nu goed in orde en TF komt vast meer naar voren in het veld. Dan gaan nu de strategische, tactische en psychologische aspecten belangrijk worden.

  4. Hennie at 12:05

    Aan mijn BMI wordt hard gewerkt. De zomer komt er weer aan en mijn winterspekje heeft zijn taak volbracht. Verwacht ik wel dat we de hoeveelheid ankers aan boord drastisch reduceren.

  5. Ben at 18:43

    Floris heeft het weer prachtig op een rijtje gezet. De voorbereiding is goed. De verbeteringen bij het materiaal interessant, met Fram als mooi uitgangspunt. De bemanning wordt het sluitstuk! Blokkeren die agenda’s!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *