Tijdreizen

Tijdreizen

Uitgerust na de vakantie en met inmiddels een lege, lichtgewicht Fram verschenen Jan-Jaap, Willem Jan, René en ik aan de start. Iedereen is op tijd dus kunnen we nog even oefenen. En dat is mooi want ik moet weer even uit de toer-modus, Jan-Jaap moet het prefeeden nog een beetje perfectioneren en Willem Jan moet even ‘landen’. Dat laatste moet ik misschien even uitleggen.

Willem Jan heeft namelijk de laatste tijd heel veel gevaren op een andere boot; de VO60 van Hans Bousscholte. Onder andere de Colin Archer Memorial Race naar Larvik (Noorwegen) en daarna weer met die bak terug naar Nederland. En afgelopen zondag nog even van Breskens naar Scheveningen met 30 knopen wind op de Noordzee. Willem Jan moest dus nog even ‘landen’ en wennen aan Fram.

Bestand 11-08-16 14 14 04

Snelheden die wij nét niet wekelijks op het log zien 😉

We zetten de spi twee keer en dat gaat allesbehalve soepel. Het loopt niet aan boord. Maar goed, misschien loopt het dadelijk wel in de race. De start willen we goed timen, maar verpesten we. We starten als een-na-laatste boot. Bijzonder slecht. Mijn goedgemutste vakantiehumeur vertoont inmiddels haarscheurtjes. We beginnen met onze grote inhaalrace maar het loopt stroef aan boord. Pas op het vijfde rak (een spinnaker rak) liggen we eindelijk derde, achter de welbekende Viva La Vida en Ferox. Maar dan wil de Triton ons passeren.

“Mijn mast is al voorbij jouw mast!”

We varen onder spinnaker en hij komt langszij. We beantwoorden het met een loefactie. Het is misschien zinloos, maar vandaag mag niemand er langs. Want wij hebben net als Herman van Veen ‘een ongelooflijke haast’. Ze proberen het nog eens en ik loef harder op. De Triton wijkt niet. “Omhoog!” roep ik . “Nee!” zegt de Triton “Mijn mast is al voorbij jouw mast!” Die regel ken ik nog niet. Waarschijnlijk één uit het Pennie spaarrekening-tijdperk. Ja zo ken ik er nog wel een paar. We zijn tenslotte boord-aan-boord en zijn spiegel is nog lang niet voorbij mijn boeg, dus omhoog! Uiteindelijk lopen we samen verder naar de benedenboei. Wij gaan een fractie harder waardoor we bijna vrij-voor zijn bij de benedenboei. “We gaan laat droppen jongens”, fluister ik. En gelukkig dropt de Triton zijn spinnaker vroeg waardoor we helemaal vrij-voor komen en hij achter ons zit. Als we de drie bootlengten cirkel invaren liggen we derde.

IMG_3612

Deze positie houden we de rest van de race vast. Inmiddels stevenen we af op de finish. Om één of andere reden is er vandaag geen startschip. Nu starten we altijd op een vaste GPS tijd, dus is de start nog wel makkelijk te doen zonder startschip. De sociale controle zorgt bovendien voor meerdere scheidsrechters op het water, waardoor een te vroeg gestarte boot snel bij de kraag wordt gevat. Bij de finish is dat anders. Dan is er niemand die je tijd controleert, dus noteren wij zo goed als dat gaat de finishtijd van de Ferox (die ver voor ons finisht) en de Saffier. En natuurlijk die van ons zelf. De tijden die wij schrijven van de Ferox en Viva la Vida zijn vooral ter referentie. De Viva la Vida finisht voor ons en neemt de honneurs voor het finishschip waar. Ze strijken de zeilen, varen terug naar de finish en gaan voor anker. In de tussentijd knallen wij over de finishlijn. We klokken onze tijd en de Saffier, nog druk bezig de boot te ankeren, doet intussen hetzelfde. We vragen nog aan ze of ze blijven liggen of dat wij het over moeten nemen, maar dat hoeft niet.

IMG_7492

We varen terug en – fanatiek als ik ben – begin ik de finishtijden van ons te verrekenen met de handicaps. Ik reken het wel drie keer uit, maar het resultaat blijft hetzelfde. We zijn eerste! Goed gemutst ruimen we alles op en gaan we aan het bier. En dan komt de uitslag.

We zijn derde geworden. En de Saffier eerste! Dit kan niet waar zijn. Ik bekijk de uitslag en zie direct de fout. “Ze hebben een minuut teveel gerekend,” zeg ik geruststellend tegen René en Willem Jan. In de commissiekamer zeggen we dat het niet klopt, maar het is ons woord tegen dat van het finishschip. En het finishschip heeft altijd gelijk. Ik ontplof!

Eerst dat binnenvaart-incident (wat geen incident was), toen die domme DSQ (toegegeven, eigen schuld) en dan nu dit?! Ik ben woest. Het is ons woord tegen dat van de Saffier. En ik geloof niet dat de bemanning van de Saffier dit expres heeft gedaan, begrijp me niet verkeerd. Maar ik denk dat het gewoon fout is opgeschreven. Ze waren nog druk aan het ankeren en aftuigen. Er ontstaat een discussie over welke klok gelijk loopt. Maar als die van ons niet gelijk zou lopen, dan zouden we ook een minuut te vroeg zijn gestart.

En ja, als we onze finishtijd aanhouden worden we eerste. Dus dat is misschien wel verdacht. Maar andersom is het toch net zo verdacht? Want nu is de Saffier eerste. En waarom zouden we de tijden van de Ferox en Saffier wel goed genoteerd hebben en die van ons met een minuut vervroegd? Dat is raar. Als ik vals zou willen spelen was 20″ al genoeg geweest om eerste te worden. We leggen ons erbij neer. En niet vanwege het argument ‘finishschip heeft altijd gelijk’, want dat vind ik niet zo valide als je niet officieel startschip bent en nog aan het ankeren bent als wij met 5,8 knopen over de finishlijn denderen. Nee, wij gingen blijkbaar zó hard, dat we sneller dan het licht voeren en een tijdreis hebben gemaakt. We hebben wel degelijk gewonnen, alleen was dat in een parallel universum. Hebben wij weer. 😉

 

Crew: René, Jan-Jaap, Willem Jan, Floris

Finish: 3e (vd 11)

Baan 15 (NW kort)

 

 

 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *