Trots

Trots

De laatste weken zagen we onze voorsprong slinken. Zo ver, dat de nummer twee Ferox ons nog kon kloppen en zij er met de overall winst vandoor zouden gaan. Een nachtmerrie. Letterlijk. Het resulteerde in een opgefokte wedstrijd vorige keer. Eentje waarbij ik een protest niet schuwde. Een protest dat ik later heb ingetrokken omdat het niet past bij deze competitie.

Ik probeer mezelf te overtuigen dat het goed komt, maar als ik op zaterdag naar de windvoorspelling kijk zie ik 5 knopen. Ik krijg een baksteen in mijn maag. Fram loopt niet onder de 8 knopen. De Ferox daarentegen wel. Vorige race hadden we ook licht weer en was hij 10 minuten(!) eerder binnen. Onze voorsprong werd kleiner en kleiner. En dus verdiep ik me voor de zoveelste keer in zeiltrim, tactiek en regels. Ik wil niks aan het toeval overlaten. Want als je bijna een heel seizoen één staat en  in de laatste twee weken ‘degradeert’ naar de tweede plek, voelt het als verliezen. Verliezen zoals Dean Barker de 2013 Americas Cup verloor. Misschien is het mijn trots die in de weg staat, maar de tweede plek is geen optie.

Tegelijkertijd maak ik mezelf wijs dat we niet alles in de hand hebben. Het weer moet ook een beetje meezitten. Een dikke 4 beaufort of meer maakt van Fram een mean machine. Vanaf vijf beaufort verslaan we vaak de hele club. Maar nu hebben we 5 knopen wind. Nauwelijks 2 beaufort. ‘Het is niet anders,’ zeg ik tegen mezelf, maar ga de avond ervoor samen met Steven toch nog even naar de boot. We tunen de verstaging aan bakboord zodat de boot over stuurboord net zo hoog loopt. We halen de laatste dingen van boord zoals flessen polyesterwax en anders schoonmaakmiddelen, nog wat slippers die waren achter gebleven van de vakantie en de betonschaar. We bleken met twee ankers te varen, de zwaarste gaat aan de kant. En zo weten we nog 28,4 kg te besparen. Dan trek ik mijn wetsuit aan en poets het onderwaterschip. Erik van Vuuren vertelde deze winter nog over die slijmerige laag die glad voelt, maar wel je nat oppervlak vergroot. Nou die slijmerige laag zat er 20 minuten later niet meer op.

Al deze voorbereidingen geven me rust. We hebben er echt alles aan gedaan. Zelfs getraind! Want vorige week sloegen wij de Gooimeer Cup over om een avondje loefdrops, roll gybes en zelfs een MOB te oefenen. ’s Avonds in bed lees ik nog één keer de trim settings door voor ‘zeer licht weer’. Ik ben er klaar voor.

De een-na-laastste race heb ik wederom een top crew. Met Jan-Jaap, Hennie en Steven gaan we de titel verdedigen. Met hand en tand. En dat begint bij de start. Want met een goede start win je de race niet, maar met een slechte verlies je ‘m vaak wel. En gelukkig starten we goed. We liggen direct vierde en lopen langzaam in op de boten voor ons. Na de eerste ton gaat de spinnaker omhoog en zoeken we de vrije wind. Het werkt. We liggen al gauw tweede achter de Viva la Vida – maar belangrijker nog – we liggen vóór de Ferox. En dat is ons enige doel vanavond.

IMG_0506

De Ferox op gelijke hoogte.

Op het spinnakerrak komt de Ferox langszij. We moeten onze koppositie in het veld afstaan aan deze Winner 900. Nog even voor de duidelijkheid, de Ferox mag eerder finishen maar niet meer dan 4 à 5 minuten. Dus gaan we de strijd aan en sturen we Fram achter de Ferox omhoog, om hem letterlijk de wind uit de zeilen te nemen. Ferox beantwoordt onze actie door verder op te loeven en we gaan mee in dit duel. Dat de rest van het veld hiervan profiteert maakt me niet uit. De doelstelling is om op handicap vóór de Ferox te eindigen.

Als we richting het wier gaan laten we hem los en zetten we koers naar de boei. De Ferox dropt de spinnaker vroeg waardoor wij weer iets uitlopen en de eerste plek in het veld terugpakken. Op het kruisrak is de wind iets toegenomen. We kunnen nu écht zeilen. Tijd om te schakelen; achterstag aan, cunningham aan en schoten aan.

We zitten allemaal goed in de wedstrijd. Jan-Jaap houdt scherp de andere boten in de gaten, Steven roept windvlagen, Hennie trimt de genua en ik kan me helemaal concentreren op het sturen. Halverwege het kruisrak komt de Ferox dan toch voorbij, maar dat maakt niet uit. Op handicap pakken we ‘m deze avond. Vlak voor de finish komt de Quest van Han van Nes nog voorbij. Een mooie prestatie van Han en zijn team. Het is geen bedreiging voor ons, want ook de Quest pakken we op handicap.

We finishen en zijn opgelucht. Zeg maar gerust blij. Blij omdat we hoe-dan-ook vóór de Ferox zijn geëindigd, blij omdat we super strak gezeild hebben en blij omdat de sfeer aan boord top was. Het is nog moeilijk in te schatten waar we eindigen, maar deze uitslag is zeer positief voor het kampioenschap.

We tuigen de boot af en Steven haalt het bier uit zijn auto. Ja vanavond mocht er zelfs geen blikje bier mee aan boord. En noem me gestoord, maar de cijfers liegen niet. We worden uiteindelijk tweede! En dát in licht weer. Dat lukte ons vroeger nooit. Dus al die voorbereidingen, artikeltjes lezen, schrobben en bierblikjes in de auto achterlaten heeft zin gehad. De Ferox wordt zevende en we beginnen direct de tussenstand in het klassement te berekenen. We zijn weer iets uitgelopen. Dat is zeker. We hebben ook nog één discard te gaan. Dus gaan we verder rekenen met het worst case scenerio: Stel Ferox wordt volgende week eerste en wij laatste. Maar zelfs dan blijven we hem in het klassement voor. We kunnen het niet geloven. Ik stuur een appje naar Violet die vanavond ook enorm meeleeft: Volgens mij zijn we kampioen!

Tot donderdag einde ochtend blijven we rekenen. Het zou toch lullig zijn als je zegt dat je klassenkampioen bent en het toch niet blijkt te zijn. Maar we zijn er zeker van. En ik mail de mannen nog even de nabeschouwing:

Gisteren was een geweldig goede race. Het was een afspiegeling van dit seizoen. Want eerste word je niet in één wedstrijd. (…) in welke samenstelling we ook varen, we varen goed. En daar ben ik trots op. Ik ben trots op ons. Op team Fram. We hebben het geflikt. Dik compliment aan jullie allemaal! Want het is elke week weer een feest om met jullie te varen op Fram.
Crew: Jan-Jaap, Steven, Hennie, Floris

Wind: West 6-5 knopen uiteindelijk oplopend naar 8 kn

Baan 13 West

Finish: 2e vd 17
Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There are 2 comments for this article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *