Viva la Fram

Viva la Fram

“Wat is dit nou? Doe ’s even normaal!” zeg ik tegen mijzelf terwijl ik over de spitsstrook richting Naarden scheur. Ik bespeur een vleugje zenuwen bij mezelf. “Niet aan toegeven,” maan ik mezelf. Maar het werkt averechts. Ik ben gewoon een beetje gespannen voor de race. Er staat natuurlijk ook wat op het spel. Want we willen dit jaar eerste worden in onze klasse. En hoewel het misschien voor de buitenstaander een piece of cake lijkt, vind ik het elke race weer spannend of we onze grote concurrenten achter ons kunnen laten.

Matchracen

De Ferox vaart niet mee deze week. Maar de Viva la Vida (Saffier 26) wel. Deze boot heeft heel slim Wim Nierman voor dit seizoen gecontracteerd. Wim mogen we graag, maar in de race zijn zowel wij als Wim fanatiek en dat is mooi. Want dan ontstaat er een strijd. En als je dan ook nog dichtbij elkaar vaart, lijkt zo’n WAC opeens op een matchrace.

Als het vijf minuten signaal klinkt begint de strijd. De Viva la Vida heeft dezelfde start strategie: over bakboord langs de lijn naar de pin end en dan overstag richting de bovenboei. Zij doen het iets beter en zitten na de start direct een paar scheepslengtes voor ons. Ook de Quest en de Jeanne zitten voor ons. Die laatste start wederom subliem. Die boot moet je in de gate houden.

We varen om de ton en de wind komt net iets achterlijker dan dwars binnen. Dat is goed nieuws, want dan kunnen we de spinnaker gebruiken. De Saffier ligt al flink voor en maakt meters op zijn genaker. Maar het volgende rak buigt iets af en is meer voordewind. De spanning heeft inmiddels plaatsgemaakt voor adrenaline.

Helden

Bij de benedenboei liggen ze een minuut voor ons. Geen paniek. We zijn pas op één derde van de race. Aan boord loopt het weer fantastisch. Jan-Jaap doet de genua en het prefeeden, Steven grootzeil en tactiek en René staat stevig op het voordek of hiked in de zeereling. Er wordt goed meegedacht, René roept de vlagen aan vanuit de reling en samen met JJ kijken ze continu waar de wind zit. Steven en ik hebben korte overleggen over de tactiek. Intussen stuur ik Fram hoog aan de wind. “Schrijf even de kompaskoers op,” roep ik naar Steven. “Heb ik al gedaan,” antwoordt hij. Helden. Dat zijn het.

Lagen we net nog een minuut achter, bij de volgende boei is dat slechts enkele seconden. We komen elkaar meerdere keren tegen en als we bij het volgende kruisrak achter Hans Spee (schipper Viva la Vida) liggen, zegt Rene oplettend: “Ze maken klaar voor een overstag!” We zijn ook alert. Kijken wat ze doen. En dan komt de overstag… “Nee toch niet! Schijnbeweging!” We zitten vol in een matchrace.

In de verte zien we een binnenvaartschip. “Even in de gaten houden jongens, die komen we misschien zo op het spinnakerrak tegen.” Profetische woorden. Want inderdaad op het spinnakerrak kruisen onze koersen elkaar. Wij liggen voor en lopen harder met de spinnaker op. We kunnen makkelijk voorlangs. We varen door en passeren het binnenvaartschip inderdaad ruim voorlangs. Als we alweer buiten de vaargeul varen met het oog op de ton, schrikken we op van zijn scheepshoorn. Even denken we dat het voor ons is. Maar dat kan niet. Wij zijn al ver van het schip. En precies op dat moment zie ik de Viva la Vida in de vaargeul. Ze willen gijpen en nog voorlangs varen. Of toch niet? Wat doen ze? Dat dacht de schipper ook en dus geef je een attentiesein. Steven maakt nog een foto van de situatie. Misschien krijgt de Viva la Vida wel een DSQ?

IMG_9872

Enkele seconden na het attentiesein.

We varen verder en het lukt de zwarte Viva la Vida toch om weer aansluiting te vinden. Ze zitten ons op de hielen. Letterlijk. We kruisen richting de finish. En daar maken we het verschil. We rekenen definitief met ze af. Op handicap mogen wij achter de Viva la Vida eindigen, maar daar namen wij geen genoegen mee. Wij wilden als eerste over de lijn. Wij wilden line honours. En dat lukte!

20160713_201228

Na de finish is er een ontlading aan boord. We zijn stoked! De adrenaline verdampt en ik ontspan. Wat een mooie race. De weergoden waren Fram goed gezind. We hadden 13 knopen wind en een zonnetje. En dat is precies wat de boot en haar bemanning willen. Terug in de haven drinken we de gebruikelijke Radlertjes voordat we naar het clubhuis gaan.

Boatspeed = good results = crew happiness

Boatspeed = good results = crew happiness

Als we in het clubhuis komen komt Frans, de wedstrijdleider, met een bezorgde blik naar me toe. “Ik heb twee boten die zeggen dat je te dicht bij het binnenvaartschip bent gekomen…” Ik schrik. Hier staat namelijk een straf op. Maar ik schrik nog meer omdat het niet waar is. We hebben geen risico genomen. We waren al uit vaargeul toen het schip ons passeerde. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Ik leg het Frans voor, vind steun in een andere boot die kan getuigen dat wij het schip niet hinderden maar zit ook met een dilemma.

Want één van de nadelen van commissielid zijn, is dat je het goede voorbeeld moet geven. Een onbevlekt blazoen. Helemaal als voorzitter. Ik snap waarom Frans mij een beetje ongelukkig aankijkt. Als ik geen straf neem, zal iedereen denken dat ik er als voorzitter mee weg kan komen. Geen goed signaal. Geen goede voorbeeldfunctie. Ondanks de foto’s, een deugdelijk verhaal en getuigen, nemen we onze straf en vaart Fram volgende week niet mee, maar zijn we verplicht startschip. We accepteren het. En ik besluit die avond direct mijn verhaal publiekelijk toe te lichten in deze blog. Waarvan akte.

Ach, shit happens. We spoelen het weg met een biertje en wachten op de uitslag. Want die is allesbehalve shit. We zijn vooral benieuwd naar de tussenstand en de winst op de andere boten. Dat we eerste zijn, verbaast ons niet na zo’n magnifieke race. Wat wel verbazingwekkend is, is dat we (gecorrigeerde tijd) 4 minuten en 16 seconden voor de nummer twee Viva la Vida zijn geëindigd. Sorry Viva la Vida, maar vanavond is het toch echt Viva la Fram!

Crew: Rene, Jan-Jaap, Steven, Floris

Baan: 15 NW kort

Wind: 13 knopen

Finish: 1e vd 12

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *