Wereldstart

Wereldstart

Op woensdag stuur ik altijd een voorbeschouwing naar de crew. Hierin staan de windverwachting en de verwachte baan, maar ook details als de achterstagspanning, over welke boeg de spinnaker in eerste instantie aangeslagen moet worden, welke kant van de startlijn in theorie gunstig is en focuspunten die voor deze specifieke race extra belangrijk zijn. ‘Profetisch’ wil ik het niet noemen, maar als ik mijn mail teruglees, klopt de voorbeschouwing aardig.

Het voordeel van zo’n voorbeschouwing is dat je in gedachte de race al een keer gevaren hebt. Ik vind dat erg fijn. Dat maakt dat je snel keuze’s kunt maken. Ook als het scenario verandert. En dat deed het.

Code geel

Al de hele week regent het code geel en oranje. Vanavond ook. Dat geeft onrust en de zeilers vragen of het wel doorgaat. Ik ben geen weerman, maar wat ik wel weet is dat onweer altijd lastig is om te voorspellen. En dat bleek ook vanavond. Als ik alle buienradars, weeralarmen en andere waarschuwingen van de zeilers moest geloven, dan konden we het beste de race om 17:00u cancellen. Maar mogen jullie even blij zijn dat we dát niet hebben gedaan. Maar het scenario veranderde wel iets. De wind was namelijk niet noord, maar bijna zuid. Gelukkig begon hij al snel te ruimen.

Tegen de tijd dat ons vijf minuten sein klinkt was de wind noordwest. Maar zoals dat gaat met een winddraaiing, draait ‘ie af en toe ook weer even terug . “Kijk eens waar de draak vaart!,” roep ik. Hij is bij het startschip gestart over bakboord maar is nauwelijks over de startlijn als hij een minuut later bij de pin end is. “Een stuurboord start bij de pin end.” mompel ik. “Ja, dat gaan we doen,” zeg ik half tegen mijzelf. Het is een risico. We hebben dan immers geen voorrang. Maar als het lukt…

Met drie minuten te gaan varen we nog een keer naar het startschip en draaien om richting de pin end. We varen de pin end voorbij. Nog 35 seconden. “Standby for tack!” We klappen en komen nu over stuurboord aan richting de pin end. Rechts van ons komt de hele vloot aan als een goederentrein. Langzaam maar niet te stoppen. Het ziet er dreigend uit. We kunnen makkelijk voorlangs, maar gaan we dan niet te vroeg over de startlijn? Time & distance… altijd lastig. Maar het pakt goed uit. Het pakt briljant uit. We gaan met snelheid over de lijn en liggen direct op P1. Vandaar dus de titel van deze blog.

Op de GM60 worden we wel ingehaald door de Saffier en de Black Pearl. Maar het gat met de rest van de vloot is groot. En we zijn allang blij dat we in dit lichte weer voorin varen. Het is heerlijk (en makkelijk) om vrij te varen en je eigen koers te kunnen bepalen.

En het is ook te gek om Hennie weer eens aan boord te hebben. Ik was zijn superkrachten vergeten, maar als de spinnaker naar beneden moet haalt hij ‘m in no time binnen. Maar we vergissen ons allemaal als hij meteen daarna het grootzeil aanhaalt. In twee slagen staat de giek in het midden. Alsof er geen vertraging tussen zit. Allard die staat na zijn meeloopstage van vorige week nu alleen op het voordek en doet dat goed. JJ houdt het scherp in de gaten en trimt de genua en spi meesterlijk.

We varen de rest van de race bijna foutloos. Ik ben even van mijn à propos door een binnenvaartschip. Ik kan er voorlangs, maar ja… voorbeeldfunctie hè. Dus achterlangs. Hierdoor stuur ik even minder scherp. En één keer halen we de bovenboei bijna niet en moeten we Fram eromheen prikken. Het lukt, maar de snelheid is er wel even helemaal uit.

We gaan uiteindelijk als derde over de streep. Met onze grote concurrenten Brizo, Spoom en Kyan achter ons. Op handicap worden we vierde achter de de Viva la Vida die een zeer goede race voer. Dit is nou zo’n race dat het resultaat er niet heel veel toe doet. Want de grootste winst zat ‘m in die wereldstart en het feit dat we in relatief licht weer voorin varen. Aan de andere kant had zo’n mooie race zonder fuck ups wel een podium verdiend. En dat krijgen we als ik naar het algemeen klassement kijk. Daar staan we derde overall. Niet slecht!

Crew: Allard, JJ, Hennie, Floris

Baan: 1

Wind: W, NW, NNW 6-10 kn

Finish: 4e (van de 15).

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *