When a plan comes together

When a plan comes together

Vroeger, toen de Batavieren nog tegen de Batavijven vochten en je na een doodsklap van de giek gewoon je hersens van het dek opraapte om vervolgens de race uit te varen. Ja toen keek ik graag naar the A-Team. B.A. was mijn held, drie re-runs later, ik ben dan inmiddels student is Hannibal mijn held. Vooral wanneer hij ‘on the jazz’ is. En dat waren wij gisteravond!

Wat vorige week niet goed ging was de start. En dat schrijf ik ook de dag ervoor aan de mannen. ‘Laten we deze keer echt een paar time runs maken. We moeten goed starten.’ Daarom maken we voor de start continu time runs. We komen goed uit, maar weten uit ervaring dat de generale repetitie altijd beter gaat dan de daadwerkelijke opvoering. Dat komt doordat je vlak voor de start toch vaak vuile wind krijgt.

“starten is soms net roulette”

Met de oost, noordoostelijke wind is de start halve wind. De eerste boei is dus bezeild, alleen is het startschip aan de rechter, hoge kant favoriet. Maar soms is starten net als roulette. Bij het startschip starten is inzetten op één getal. De kans dat je daar met winst uitkomt is klein. Nee, wij besluiten nog één time run te maken naar de pin end. En dat is vandaag als inzetten op zwart en het tweede en derde vak en alle oneven nummers. Want vrijwel niemand start daar. Bovendien ligt de lijn er iets scheef in, waardoor we fysiek ook dichter bij de eerste boei liggen. En dan is het moment daar. We komen hard aan. Iets te vroeg. De genua laten we even klapperen maar gaat al snel weer aan. ‘Túúúúúúút’ We zijn als eerste over de lijn, als eerste weg en als eerste om de boei.

Op de kruisrakken schrijft Kasper de kompaskoersen op, roept René de windvlagen vanuit de reling en houden Steven en Hennie mij scherp en overleggen we over de tactiek. We blijven de Ferox goed bij door tactische keuzes. Ook de nieuwkomer, een V24, kunnen we achter ons houden. Hetzij met moeite. De eerste spinnaker hoist gaat prachtig. Met een dikke ‘whaammm’ staat het doek in één keer.

We blijven scherp en maken geen fouten. Het laatste upwind rak kiezen we voor de linker kant van de baan. Daar staat meer wind. Bijna teveel, maar als we drie man in de zeereling hebben, is Fram in toom te houden. We gaan nu met 6,5 knoop op de spinnaker naar beneden. De Ferox is ons voor, maar dat mag. Achter ons zit de nieuwkomer. We kennen zijn handicap nog niet en weten dus niet of hij voor of achter ons zal eindigen. Daarachter zit de Knoet. Maar als we ‘m timen bij de boei zit hij te ver achter ons om nog een gevaar te vormen. De rest van de vloot zit zó ver achter ons dat we het wel geloven.

In de box drinken we een biertje en begint de nabespreking. En die is kort. Want dit was een redelijk perfecte race. Als je wilt  muggenziften kun je twee schoonheidsfoutjes bedenken. De spinnaker ging er de eerste keer 15 meter te vroeg af en ik maakte een stuurfoutje waardoor we wellicht 3 meter hoogte verloren. Nee deze race was gewoon perfect. Ik durf zelfs te stellen dat dit onze beste race tot nu toe was!

En natuurlijk zijn we dan wel benieuwd naar het resultaat. Want als je dan je beste race vaart, wil je dat ook in de uitslag terugzien. En dat zien we. We worden eerste in onze klasse. Hierdoor staan we nog steviger op die eerste plaats in het klassement. Omdat vanavond alle klassen dezelfde baan hebben gevaren, kan ik onze tijd vergelijken met de sportboten klasse en de J80 klasse. En dat is leuk. Want in de sportboten klasse zouden we op een derde plek geeindigd zijn. Vóór alle X-79’s en de snelle Laser SB20. Nog leuker wordt het als we onszelf vergelijken met de J80s. Dan waren we gewoon tweede geweest. Put that in your pipe and smoke it!

Deze race was foutloos. De aanpassingen op de boot, de strategie, taakverdeling en boathandling… het viel allemaal op z’n plaats. En ik keek toe en waande me even Hannibal, stak en dikke sigaar op en besloot: I love it when a plan comes together!

 

Crew: René & Steven (voordek & mast), Kasper (main), Hennie (genua), Floris (helm)

Wind: Oost 83˚

Baan 7 Oost

Finish: 1ste van de 16 (4e van de 41 overall)

RaceQs: Bekijk hier de replay.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by
There are 2 comments for this article
  1. Ben Rouwhorst at 22:41

    Mooi verslag, leuke finale. Prachtig resultaat na zoveel jaren zoeken, hoe het beter kan. De weg is gevonden, met inzet, hard werk aan de boot, en goede/sportieve teamgenoten.

    • floriscornelissen Author at 09:14

      Ja we hebben veel geleerd en veel verbeterd. Leuk dat het zich nu (eindelijk) uitbetaalt! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *