Wie het laatst lacht

Wie het laatst lacht

Net als voorgaande races varen we vanavond weer de Noordbaan. De upwind rakken zijn in deze baan wel pal van zuid naar noord, maar de downwind rakken zijn respectievelijk in een zuidwestelijke richting en zuidoostelijke richting. Reachend met de spinnaker te doen als de wind maar uit het noorden komt. Maar draait de wind iets teveel naar noordoost of noordwest, dan is de helft van de downwind rakken ineens een halfwinds rak en kan de spi niet meer uit de zak. Vanavond draait de wind naar noordoost en moeten we onze strategie aanpassen.

 

De start

We starten weer eens beroerd. Wij komen vanaf de startlijn met nog twee minutenvoor de start. We moeten nog een keer overstag om terug te keren richting de startlijn. Onze time runs waren goed en ook de laatste approach leek goed te gaan, maar de hele vloot komt te vroeg aan richting de startlijn. Het is nu kiezen: óf met de kopgroep te vroeg naar de startlijn varen óf vasthouden aan je eigen planning en achter de groep (in vuile wind) meevaren naar de start. Dat laatste betekent dus sowieso een slechte start met veel vuile wind. We kiezen ervoor om nét voor de te vroege kopgroep terug te keren naar de startlijn. Dat brengt risico’s met zich mee. We moeten namelijk remmen en we kunnen eruit gedrukt worden. De risico’s worden daadwerkelijke problemen en we moeten flink remmen om niet over de startlijn gedrukt te worden. We verliezen vaart en liggen uiteindelijk helemaal stil. Chips!

Als het startsignaal klinkt lijken de Geusje, Kyan en Brizo al over de lijn vanuit ons perspectief. Dat laatste zeg ik er expres bij, want dat is lastig te beoordelen. De Geusje is zeker weten over de lijn en ik roep ze aan dat ze te vroeg gestart zijn. Ik roep zelfs nog ‘protest’. Maar een ander protest is veel prangender. De Klaver 4 dringt in en de Viva la Vida moet wijken om een aanvaring te voorkomen. Zij protesteren en ik geef ze een seintje dat ik het gezien heb en getuige kan zijn. Dit was een loepzuivere overtreding.

Na de commotie bij de start is het tijd om het goed te maken. We moeten vanaf een zevende positie terug naar de kop. Maar eerst komt de Quest nog even binnendoor en die moet ik ruimte geven bij de eerste boei. Vervolgens is het met een knik in de schoot naar de eigenlijke wedstrijdbaan met de A, B, C en D-boeien. Ik stuur eerst nog even hoog op, want Xander zit naast me en ik wil vrije wind. Een loefduel, maar op deze koers hoeft dat niet te veel te kosten. Langzaam kruipen we onder hem vandaan. We zitten aan de hoge kant van het veld met vrije wind. Tijd om de Brizo, Geusje, Klaver 4, Quest en Kyan te pakken.

Continu trimmen

Op deze koers kan ik alleen maar recht op de ton sturen en moeten de mannen aan de schoten zorgen voor snelheid. “Blijf continu trimmen”, zeg ik tegen Simon en Allard. “Het grootzeil mag rammelen, we hebben voldoende druk”, voeg ik daaraan toe. Het werkt. We lopen over de zes knopen en passeren langzaam de Klaver 4 en Kyan.

Op het eerste downwind rak valt er niet te spinnakeren. De wind is met 100 graden TWA net te scherp om onze spi te hijsen. Bovendien is dit rak maar 400 meter. We nemen geen risico. De Brizo en Geusje zitten voor ons en de Quest nog steeds naast ons. Na de benedenton is de bovenboei na een korte klap bezeild. We kiezen structureel voor vrije wind, en dat betekent met boten voor ons dat we niet onze eigen koers kunnen bepalen. Maar het werkt. Want we halen de Quest definitief in. Op het tweede spinnakerrak hebben we de alleen nog de Brizo voor ons en liggen we naast de Geusje. We hijsen de spi, maar de windhoek is te scherp. We lopen bijna uit ons roer en ik laat het grootzeil helemaal los. Als de spinnaker zich vult lopen we wel direct een knoop harder, maar het is een enorm gehannes. Uiteindelijk halen we de spi extra vroeg binnen en lijkt het niet echt geholpen te hebben.

Verdedigen of aanvallen?

Als we voor de tweede keer dit scherpe downwind rak varen liggen we tweede met een mooi gat achter ons. Wat moeten we doen? Verdedigen of aanvallen? Dat is de vraag. De Brizo ligt best ver voor en de race is nog maar halverwege. Aanvallen, besluit ik. En we hijsen de spi op dit moeilijke rak. Met veel geklapper en bijna-broaches krijgen we ‘m onder controle. We zijn de enige die dit doen en lopen hard uit op de rest en iets in op de Brizo. Op de kruisrakken doen we goede zaken en de laatste spinnakerrakken gaan soepel.

Finish

We gaan slechts 30 seconden na de Brizo over de finish. Die hebben we te pakken. En de rest ook. “Dat kan niet anders”, mompel ik hardop. De Kyan mag maar 50 seconden achter ons zitten en zit verder achter ons. De rest moet voor ons eindigen of is te ver weg. Alleen de Fair Wind van Xander zit erg dicht op ons. Maar als ik de scratchsheet op mijn telefoon tover, zie ik dat hij niet dichtbij genoeg zit. “We zijn eerste jongens!”

Niet dus. Bij de uitslag worden we vierde. “Dikke lul, drie bier! Dat klopt niet!” Natuurlijk word ik uitgelachen door de andere zeilers. Maar ik weet heel zeker dat het niet klopt. Ik vraag Rob van de Kyan naar zijn ORC rating en die blijkt niet goed in het systeem te staan. Een herberekening leert dat we dan opeens tweede zijn. Maar nog steeds klopt het niet. Ik weet het zeker. Ik heb me erin verdiept en dit kan niet. Nu gaat dit spelletje mij ook iets teveel aan het hart om te zeggen ‘laat maar zitten’. Dus bestudeer ik de ratings (waaronder mijn eigen rating) en vraag ook Xander om zijn rating. En gelach klinkt wederom van zijn crew en de collega zeilers. “Accepteer nou gewoon dat je niet zo goed gevaren hebt Floris.” Ik accepteer alles, maar geen onrechtmatigheden in het systeem. Ik vind verliezen niet erg, maar dan moet er een eerlijke strijd zijn. En dat is nu niet het geval. We hebben goed gevaren op de start na, en hebben risico’s genomen die zich uitbetaald hebben en dus zet ik door en vraag Xander om zijn rating. En inderdaad die klopt ook niet. En daarmee is het lek boven water en staan we, zoals ik al dacht, op de eerste plaats.

Met dit paaltje stijgen we ook een plek in het algemeen klassement en staan we op de tweede plaats. Na al dat gelach, lachen wij nu even als laatste en dus als beste.

Crew: Simon, Allard, JJ, Floris

Finish: 1e van de 11

Baan 2

Wind: NNO 11-7kn

P.S. Ik zet mijn protest niet door naar de Geusje. Later hoor ik van het startschip dat zij ook zagen dat de Geusje te vroeg was en dat de Brizo en Kyan discutabel waren, maar ze wisten even niet wat ze moesten doen voor een zogenaamde ‘individual recall’. De Klaver 4 werd op de hoogte gebracht van zijn indringstart en koos de sportieve oplossing door zich uit deze race terug te trekken. Hierdoor was een verder protest niet nodig. Protesteren blijft altijd een lastige zaak. En als er geen getuigen zijn, wordt het helemaal lastig. Persoonlijk vind ik dat een inschattingsfout niet direct met een DSQ afgestraft hoeft te worden. Maar zaken zoals indringen zijn geen inschattingsfout meer en als je dat dan toch doet onder het mom van een inschattingsfout, wees dan ook zo sportief om een strafrondje te draaien.

 

 

 

 

Next Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *