De zes slechtste excuses

De zes slechtste excuses

We kennen ze allemaal. Sterker nog, ik denk dat elke wedstrijdzeilerer zich er wel eens schuldig aan maakt: Een slecht excuus voor je slechte resultaat. Dit zijn de zes meest gehoorde excuses.

1 Onze rating klopt niet

john oliver complaining not fair

Hoe vaak heb je die wel niet gehoord. Meestal wordt er gezegd ‘Onze rating is te zwaar’ of ‘zijn rating klopt niet’ doelend op dat bootje dat jou genadeloos verslagen heeft. En toegegeven, ik heb mij hier ook schuldig aan gemaakt toen ik net begon met wedstrijdzeilen en onder SW voer. Mijn rating klopt niet, dacht ik. Totdat ik dat SW-handicap systeem helemaal ontcijferd had en erachter kwam dat ‘zijn’ rating niet klopte 😉

 

2 Het was niet onze wind

pessimistDeze hoor je ook vaak. Vooral in licht weer. En natuurlijk zijn er boten die in licht weer minder makkelijk aanspringen, maar daarom bestaat er ook zoiets als triple number. En dus heb je voor ‘Light winds’ een lichte rating. Zo niet, dan kun je excuus 1 gebruiken. Vaak zegt de schipper: “Dit is niet onze wind.” Om het te onderbouwen kun je nog wat feiten als je ‘displacement to sail area ratio’ in de strijd gooien of gewoon zeggen dat je ‘zwaar’ bent of ‘ondertuigd’. Dit maakt het geloofwaardiger… Not!

 

3 Wier aan de kiel

wierDit is een excuus dat we op het Gooimeer en helaas ook op het Markermeer te pas en te onpas horen. Soms wordt het terecht aangevoerd. Vooral vaste schroeven en torpedo kielen blijken prima het wier te harken. Maar voor velen zijn woekerende waterplanten het ultieme excuus voor hun slechte zeilprestaties. Vaak wordt het een beetje achteloos gebruikt: “Het ging niet echt lekker hè?” “Nee. Wier hè.”

 

4 We zijn zwaarbeladen

zwaarbeladenFirst of all, waarom zou je zwaarbeladen aan een wedstrijd beginnen? Je bent toch geen containterschip? Je neemt mee wat je nodig hebt of wat de regels voorschrijven. Een anker, een gastank, bootkussens. En ja dat blik oploskoffie, die opblaas krokodil en die fles Schippersbitter mogen best aan boord blijven. Maar je achtdelige Tefal pannenset, al die flessen poetsmiddel die je alleen in het voorjaar gebruikt en ook die voltallige Kinzo dop-, ring- en steeksleutelset* hoeft niet elke reis mee.  Word je echt fanatiek, dan kun je natuurlijk nog je loodzware anker vervangen voor een licht Fortress anker, je gastank door zo’n klein campingblikje en je dieseltank voor vertrek leegzuigen. Dus zeggen dat je zwaarbeladen bent is geen excuus maar gewoon dom.

 

5 Onze instrumenten deden het niet

80s retro 1980s malfunction technical difficultiesSerieus? Ga je de schuld afschuiven op je falende log of windmeter? Prima als je de Vendée Globe vaart, maar niet als je gewoon de Almere Regatta zeilt. Kom op zeg, ga lekker huilen bij mamma. Zet je GPS of iPhone aan en kijk naar je windex en telltales. Is alles uit de mast gewaaid, zet dan je MacGyver modus aan en plak een paar draadjes of reserve telltales in je hoofdwant. Ben je nou een zeiler of niet!

 

6 De bemanning is nieuw

sail

Auw! Dit is by far het slechtste excuus. Iedereen heeft wel eens vers bloed aan boord dat de weg nog een beetje moet vinden, maar geef ze nooit de schuld. Wat voor captain ben je dan?! En had je beter gevaren zonder de nieuweling? Als er iemand schuldig is, is het altijd de schipper.

 

Welk excuus mag wel?

Excuses are for losers. Dus ga nooit huilenpuilen na de wedstrijd, maar zoek die winnende tegenstander op en feliciteer hem of haar. Zeg dat hij goed gevaren heeft, dat hij niet bij te houden was en wie weet krijg je nog een drankje van ‘m. Je wint in ieder geval zijn of haar respect. Sta je toch niet met lege handen 😉 #Cheers #Winning

leonardo dicaprio cheers martin scorsese congratulations hooray

 

*Vorig jaar ben ik bij gaan houden welk gereedschap ik ook echt gebruik voor het normale onderhoud. Denk aan impeller vervangen, thermostaat loskoppelen, verstaging verstellen, scepterpot aandraaien, kroonsteentjes aandraaien etc. Het blijkt maar om 4 steeksleutels te gaan, 1 inbus, 3 schroevendraaiers en 1 tang!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *