Extra dik zomernummer

Extra dik zomernummer

Ja het was lang stil rondom Team Fram. De stilte werd echter met een luide knal ingeluid. De knal was zo hard dat de zeereling helemaal verbogen was en het polyester kraakte. Dit was vijf weken geleden. Daarom nu een extra dikke zomereditie met maar liefst drie wedstrijdverslagen, een vakantiefilm en een concertrecensie. Het moet niet veel gekker worden.

Vijf weken geleden

Vijf weken geleden ging het even mis bij de benedenboei. De Flyer en de Fram voeren boord aan boord, waarbij de Flyer de binnenliggende boot was en dus recht op ruimte had bij de boeironding. Wij hielden afstand, of liever gezegd ‘bleven vrij’. Maar in de hectiek van spinnakerdrops, gijpen en de boei ronden ging het mis. Althans bij de two handed crew van de Flyer. In plaats van naar rechts te sturen en de boei te ronden stuurde de stuurman (niet Jasper) naar links. Een kleine kortsluiting in de oog-handcoördinatie. Want de stuurman stond vóór zijn stuurwiel in plaats van erachter en stuurde met zijn rug naar de boeg. Hierdoor stuurde hij de precies de verkeerde kant op en helaas lagen wij daar. Boem! Krak. Potverdikkie.

Het is allemaal zeer netjes opgelost door de schipper de verzekeraars en Shipshape, maar het was wel even schrikken en ook even reden om te zwijgen. Want lopende zaken als deze wil je niet beinvloeden door je schrijfsel op het wereldwijde web. Ach, die race was al verloren doordat we wier aan de schroef hadden en noodgedwongen de motor hebben gestart om vol gas achteruit te varen. Inderdaad, de motor mag je niet gebruiken tijdens de wedstrijd, tenzij je wier los wil maken. Dan mag het als je achteruit vaart. Genoeg over deze drama race.

A post shared by Team Fram (@teamfram) on

Vier weken geleden

Fram ging naar Shipshape in Muiderzand, ik ging op vakantie naar Marbella en toen ik terugkwam was ze weer race-klaar. Veel meer valt er niet te vertellen.

 

A post shared by Team Fram (@teamfram) on

Drie weken geleden

Tijdens deze race hadden we een nieuwe opstapper aan boord; Allard. Misschien zegt zijn naam niet heel veel, maar zijn vrouw en schoonvader zijn bekenden binnen de vereniging. Ik heb het dan over de ‘Van Bladerentjes’, juist Allard is de man van Fleur en heeft ooit Kick om de hand van zijn dochter gevraagd.

Zoals iedereen die voor het eerst aan boord stapt van Fram, moest hij even zijn weg vinden, maar zijn fanatisme, inzicht en prettige karakter bleven niet onopgemerkt. Dit zou wel eens een blijvertje kunnen zijn.

Twee weken geleden

Bij hoge uitzondering laat ik een wedstrijd schieten. Dat doe ik eigenlijk nooit, maar ik had kaarten voor mijn jeugdhelden Guns ’n Roses. En zonder heel erg uit te wijden was dat concert redelijk legendarisch en op het Alive 2007 concert van Daft Punk na, het beste optreden ever.

Een week geleden

Willem Jan vaart weer eens mee en Allard stapt weer op. Over de mail bespreken we met de bemanning de baan, strategie maar vooral het weer. En dan blijkt Allard opeens een soort Gerrit Hiemstra te zijn. Uitgebreide analyses van het naderende onweer en nieuwe weermodellen vinden hun weg in mijn inbox. Om je een kleine indruk te geven kopieer ik lukraak een stukje uit één van zijn mails:

Er lijkt zich een rond 11:00 een lob af te scheiden die binnen 2 uur 200km lijkt af te leggen. De achtergrond is echter dat de stijgende luchtlagen een energetisch potentieel opbouwen wat vaak omgezet wordt in bliksem ( CAPE Convective available potential energy). Als men het als een 3 dimensionale structuur voorstelt dan loopt er luchtlaag op 3km hoogte van Gent tot aan Amsterdam aan de grond.”

Zo. Put that in your pipe and smoke it!

Zoals we inmiddels allemaal weten was het een prima avondje zonder bliksem of windhozen. Helaas hadden wij wel last van het FBS. Het ‘Fresh Blood Syndrome’. Dat hebben we wel vaker en gebeurt als we nieuw bloed (lees: nieuwe opstappers) hebben. En dat heeft niets met de kwaliteiten van de opstappers te maken, maar meer met de routine die even verbroken wordt. De nieuwe opstappers (of herintreders) moeten (weer) even hun draai vinden. En Fram is dan niet de makkelijkste wedstrijdboot. De kuip is klein, de deklayout onlogisch en iedereen heeft meerdere taken. Hierdoor zit je elkaar al snel in de weg. Tel daar de volslagen krankzinnige Noord baan bij op, met veel handeling en goed kaartlezen (want logica ontbreekt ook hier) en het is onrustig aan boord.

Maar ondanks de onrust maken we geen fouten en blijft de sfeer goed. Dat is de grootste winst van de avond en grappig genoeg ook de terugkoppeling van Willem Jan en Allard, die beiden wel op andere boten hebben geracet en weten hoe het er aan toe kan gaan.

A post shared by Team Fram (@teamfram) on

 

Helaas komen we er niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf. Voor de wedstrijd bleek onze genua al kapot, een snelle reparatie met zeiltape maakte het mogelijk om de race uit te zingen. Ondertussen duimden we voor geen harde vlagen. Donderdag rij ik direct naar Hagoort Sails Baarn. Daar aangekomen nam de zeilmaker mij onderzoekend op. Over zijn leesbril kijkend vraagt hij kritisch: “Hoe oud is dit zeil?” “Negen jaar”, antwoord ik. Hij snuift en rolt het zeil uit. “Hij is een beetje op he”,  zeg ik licht beschaamd. Waarom ik me nou moet verdedigen weet ik ook niet, maar zo was de sfeer nou eenmaal. Hij mompelt iets in de trant van “ach je kunt er nog prima mee zeilen, het zal wat minder hard en hoog gaan.” Juist. En ondanks het lijkt alsof ik hier met een stugge zeilmaker te maken heb is dat allesbehalve waar. Want als ik vraag of hij het kan repareren, twijfelt hij even. Zijn ogen schieten naar het A4’tje waarop staat ‘Vanaf 22 juli zijn wij twee weken gesloten i.v.m. vakantie’. Dat is overmorgen. Hij zucht, wrijft over zijn hart en neem de genua mee naar de naaimachine. Het is in vijf minuten gemaakt. “Wat krijgt u van mij?” vraag ik nog. “Tja… ach… niks… geef maar iets voor de koekjespot.” Kijk dat is nog eens service! Dank je wel Hagoorst Sails Baarn.

A post shared by Team Fram (@teamfram) on

Afgelopen woensdag

De laatste race varen we weer eens met de oude harde kern. René, Jan-Jaap en Steven vergezellen mij. Het belooft een mooie avond te worden, want afgezien van een windshift lijkt de wind wel goed aanwezig. Helaas loopt het toch weer iets anders. Steven moet verstek laten gaan omdat zijn dochter ziek is en zelfs naar de huisarts moet. De wind laat zich toch iets minder goed zien en zakt voor de start nog even in tot 1,6 knoop. Maar nu we met z’n drieën zijn, is het misschien maar beter ook dat de wind niet zo aanwezig is.

We starten goed en liggen bij de eerste boei nog goed in het veld. Daarna loopt vooral de Brizo uit. De Spoom kunnen we achter ons houden en de Heart of Gold na een loefactie ook. De Kyan ligt iets voor ons.

Na het eerste spinnakerrak versterkt de Brizo zijn positie als koploper. De Kyan loopt ook iets uit op ons maar niet veel. De onderlingen afstanden blijven gelijk. Het nadeel van de gekozen baan. Daar kunnen we als wedstrijdcommissie niks aan doen. Je kiest de baan o.b.v. voorspellingen en hoe de wind op dat moment staat. Helaas klopte de voorspelling niet en dus was er geen kruisrak en geen echt downwindrak. Wij weten nog wel iets uit te lopen op de Spoom, maar het is niet genoeg. We gaan als derde over de streep en worden vierde na handicap.

Reachend naar de finish. De TWA is minder dan 120 graden. Het kan net!

De sfeer was uitstekend en de inzet ook. Daar ligt het niet aan. Waar het wel aan ligt zijn de vele kleine factoren. Het uitgezeilde voorzeil, de rating van de boot (SW sucks), de wind i.c.m. de gekozen banen, de doorgaans matige wind, de vaste crew die op JJ en René na niet veel kunnen dit jaar, maar vooral aan die goede zeilers uit onze klasse. De Spoom hebben we bij mijn weten nog nooit verslagen, de Brizo een enkele keer en de Kyan ook sporadisch. Niet verwonderlijk dat de vierde plek dan eigenlijk heel logisch is. Er wordt gewoon hard gezeild hier. Maar ik vaar graag nog een potje tegen deze boten onder ORC in een echte upwind-downwind baan. Het liefst met een windje tussen de 9-22 knopen. En uiteraard met onze vaste bemanning, dan maken we een kans. Een hele grote zelfs!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *